Anul trecut, secţia Dacia Clasic din cadrul Retromobil Club România a primit 39 de automobile cărora le-a fost acordat ulterior statutul de vehicul istoric. Anul acesta, în perioada ianuarie-iunie, pasionaţii de modele Dacia clasice au reuşit să salveze 34 de maşini care au fost proaspăt atestate ca vehicule istorice.
Mai exact, 24 de modele Dacia 1300, urmate de şapte Dacii 1100 şi trei Dacii 1310 au fost înscrise în Retromobil Club România în 2014, până în prezent. Cele mai multe au numere de înmatriculare de Bucureşti, Maramureş şi Braşov, iar pe listă se regăseşte şi un model Dacia 1300 din 1969, primul an în care acest model a fost produs în România (în doar 293 de exemplare).
Din păcate, multe din maşinile bune, cu potenţial mare de restaurare se pierd şi ajung la REMAT. Asta din cauza faptului că proprietarii preferă să primească un tichet Rabla în valoare de 6.500 de lei în loc să restaureze bătrânele Dacii sau să le vândă la preţul pieţei – situat cu mult sub valoarea tichetului Rabla.
“Încurajăm oamenii să salveze maşinile vechi româneşti, din păcate tot mai puţine. Cu programul RABLA, au dispărut multe exemplare în stare impecabilă, proprietarii preferând să renunţe la „băbuţa” din garaj pentru câteva sute de lei primite pe piaţa gri. Ne-am dori să nu mai vedem astfel de maşini la centrele de colectare a fierului vechi, ci la parade auto, conduse de tinerii din ziua de azi, care trebuie să cunoască şi să ducă mai departe trecutul industriei auto din România”, a explicat Ovidiu Măgureanu, preşedintele secţiei Dacia Clasic a Retromobil Club România.
În prezent, pot fi convertite la statutul de vehicul istoric maşinile pentru care producţia a fost oprită în urmă cu cel puţin 30 de ani, iar pentru a primi atestarea, un vehicul trebuie să se afle în stare bună de funcţionare şi să nu prezinte modificări, cu excepţia consumabilelor.