Saab este una dintre acele mărci pe care numai cunoscătorii şi le luau. Aproape că a fost mereu confundată cu o companie exclusivistă care producea o serie limitată de maşini în fiecare an.
Saab a fost a concernului General Motors şi a împărţit producţia şi cu Opel (Vectra dacă vobrim de modelul 9-3). A fost pentru Volvo ceea ce a fost şi Dacia pentru Oltcit, un rival. O maşină suedeză de clasă, făcută cu atenţie şi cu stil. E adevărat că ştim prea puţine despre Saab, dar ştim că un model ca 900 Turbo Aero a făcut istorie. Maşina asta avea un motor turbo, 2 litri, 16 valve, 4 cilindri în linie şi 160 de cai putere. Şi vorbim de începutul anilor 80.
Ultimul model aşa-zis de volum a fost 9-3-ul, la care Saab a redus producţia şi cu care a încercat să supravieţuiască într-o piaţă de consum agresiv în care nu-şi găsea locul şi în care nici GM nu i l-a găsit. Poziţionarea a fost problema suedezilor. Din cauza modelului, din cauza personalităţii pierdute în favoarea Opel-ului Vectra sau din cauza preţului, cineva nu a reuşit să găsească explicaţia şi soluţia.
În 2012, Saab a tras pe dreapta şi nu a anunţat o dată de revenire. Poate nu a avut norocul conaţionalei Volvo ca să găsească nişte chinezi puşi pe treabă de volum. A găsit nişte chinezi care au mai cumpărat ce mai era din companie ca să transforme la un moment dat modelul 9-3 într-unul electric.
Compania chineză se numeşte chiar NEVS – National Electric Vehicle Sweden. Acum, marca are 150.000 de precomenzi şi a anunţat startul producţiei pentru varianta electrică a lui 9-3. În afară de autonomia declarată de 300 de km, nu ştim alte detalii tehnice, conform motortrend.com.
Acum, capacitatea de producţie NEVS este de 50.000 de maşini pe an, aşa că următorii 100.000 de oameni care au plasat comenzile trebuie să aştepte faza a doua a dezvoltării NEVS, cea în care va produce 220.000 de maşini pe an. Saab are şi un contract de furnizor cu DiDi Chuxing, o companie de ride-sharing (gen Uber). Deocamdată nu se ştie dacă NEVS va livra Saab-uri 9-3 electrice şi pe alte continente.
Autor Alexandru Banu