Spyker a salvat
Saab de la faliment, preluarea producătorului suedez fiind
supusă multor întrebări şi nelămuriri. Din păcate, după euforia
iniţială, realitatea a dus marca într-un nou impas
financiar, producţia fiind sistată din cauza întârzierii plăţilor
către furnizori.
Din nou, Saab a căutat o cale de ieşire, iar prima
strigare a fost firma chineză
Hawtai Motor Group. Parteneriat care a
murit chiar din faşă, din motive încă neclare. Au urmat
zvonuri despre discuţii cu chinezii de la Great Wall, infirmate
însă de aceştia.
Acum, iată că avem confirmarea oficială a unui nou
parteneriat, tot cu chinezii: de data aceasta este vorba despre
Pang Da Automobile, care nu e un producător, ci este cel
mai mare dealer de maşini din China, cu peste 1.100 de showroomuri
în toată ţara.
Parteneriat care nu vine fără nişte clauze cam neplăcute pentru
Saab: crearea unui parteneiat 50/50 pentru comercializarea
maşinilor Saab, precum şi realizarea unui joint-venture cu o marcă
din China, tot în proporţie de 50/50, prin care chinezii
vor avea drepturi să producă maşini Saab.
Pang Da va cumpăra 24% din acţiunile deţinute de Spyker
la Saab pentru 65 milioane de euro, urmând să cumpere
maşini Saab în valoare totală de 45 milioane de euro. Ceea ce, pe
termen scurt, rezolvă problemele de lichidităţi ale Saab, însă nu
înseamnă neapărat şi o stabilitate pe termen lung – chiar dacă
oficialii şi-au declarat încrederea în noul parteneriat.
Conform chinezilor, marca Saab are viitor în
China, iar gama de produse (berlina de clasă mare
Saab 9-5, SUV-ul
9-4X, viitoarea generaţie 9-3 şi noua compactă Saab 9-1) este
considerată drept foarte competitivă pentru piaţa auto chineză.