România va importa mecanici auto. Din ce ţară vor veni meseriaşii care ne vor repara maşinile

Autor: Mediafax 04 dec. 2017 Știri auto
România va importa mecanici auto. Din ce ţară vor veni meseriaşii care ne vor repara maşinile

ASSAI a transmis către Ambasada Republicii Populare Chineze o scrisoare de intenţie în vederea derulării unui program de recrutare şi relocare de forţă de muncă în România pentru cetăţenii chinezi, în domeniul service-urilor auto, potrivit unui comunicat emis luni citat de Mediafax.

ASSAI intenţionează să deruleze un program pilot de recrutare şi relocare a 80 de persoane din Republica Populară Chineză, iar dacă se dovedeşte că aceste persoane se pot integra şi face performanţă în service-urile auto care au acceptat să intre în acest proiect, programul va continua până când se va rezolva problema deficitului de personal, se arată într-un comunicat emis de Asociaţia Societăţilor de Servie Auto Independente (ASSAI).

Programul pilot este destinat exclusiv membrilor ASSAI, iar unităţile reparatoare care vor angaja aceste persoane sunt atât service-uri auto multi-marca, cât şi reprezentanţe auto din diverse oraşe precum: Bucureşti, Iaşi, Baia Mare, Sebeş, Roman, Suceava şi Tulcea.

Salariile oferite de către angajatori variază între 250 – 300 de euro net pentru spalătorii auto, în acest domeniu nefiind necesară experienţa şi 500 – 800 de euro net pentru specialiştii cu minim 3 ani de experienţă din celelalte categorii: tinichigerie, vopsitorie, mecanică, electrică şi diagnoză auto. Angajatorii mai asigură suplimentar cazare şi mâncare pentru expaţi, susţine ASSAI.

Industria de reparaţii auto din România se confruntă de peste 5 ani cu un deficit în creştere de forţă de muncă pregătită, care depăşeste în prezent 20.000 de persoane, conform sursei citate.

Numărul în creştere de înmatriculări auto din România presupune şi asigurarea unui număr suficient de angajaţi calificaţi în acest domeniu care să presteze activităţile specifice de reparare şi întreţinere a parcului auto naţional. Romania are în prezent un parc auto de peste 7,5 milioane de autovehicule, cu o vârstă medie de 14 ani, iar aceste autovehicule vechi sunt puternic uzate tehnic din cauza unei infrastructuri primitive şi au nevoie de intervenţii dese în service, potrivit ASSAI.

Opt din zece service-uri auto din România lucrează sub capacitatea proiectata din cauza lipsei de personal calificat.

Piaţa muncii din acest domeniu se confruntă cu cinci fenomene, potrivit Asociaţiei.

În primul rând, în multe situaţii, salariile solicitate depăşesc posibilităţile patronilor de service. „Angajaţii cu experienţă au ajuns să şantajeze efectiv patronii de service-uri, profitând de lipsa de forţă de muncă pregătită în acest domeniu şi nu acceptă salarii sub 1000 – 1400 de euro net. Este dificil să asiguri unui angajat un astfel de salariu lună de lună, în condiţiile de instabilitate şi lipsă de predictibilitate legislativă şi fiscală, aşa cum se prezintă mediul de afaceri românesc. În astfel de situaţii, în relaţia dintre angajat şi angajator, mecanismele de cerere şi ofertă eşuează, pentru că apar dezechilibre între pretenţiile angajaţilor şi posibilităţile angajatorului”, a declarat Cristian Muntean, preşedintele ASSAI.

Mai mult, angajaţii calificaţi aleg să plece şi să muncească pe bani mai mulţi în ţări precum Olanda, Anglia, Irlanda, Italia etc.

ASSAI susţine că lipsa de implicare a instituţiilor cu rol de control în acest domeniu şi în special fiscal, stimulează dezvoltarea activităţilor fără autorizaţie în acest domeniu. „O parte dintre angajaţii cu experienţă îşi încropesc un atelier clandestin şi fără autorizaţie în curtea casei, ştiind că nu vor fi niciodată deranjaţi de către instituţiile cu rol de control, care verifică exclusiv firmele autorizate, fără a le trece pragul celor care fac evaziune fiscală şi lucrează fără niciun fel de autorizaţii. Pentru mai mult de 10.000 de ateliere clandestine, România a devenit un paradis fiscal şi legislativ”, a precizat Muntean.

Lipsa unui program naţional de pregătire profesională în acest domeniu reprezintă o altă problemă cu care se confruntă domeniul.

De asemenea, şomajul voluntar în rândul tinerilor reprezintă un alt fenomen adus în discuţie de ASSAI.


Urmărește Promotor.ro pe Google News



Visan Marian
Visan Marian
Începând cu anul 2015, Marian Vișan s-a implicat în domeniul auto, însă experiența sa în jurnalismul online începe din 2006, în timpul studiilor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării. La vârsta de 18 ani a început să se familiarizeze cu mașinile odată cu obținerea permisului ... citește mai mult

Comentarii
Inchide