Conform unui studiu recent, România este una dintre țările cu cea mai mică transparență a pieței de mașini second-hand.
Un studiu efectuat de CarVertical a analizat tranzacțiile cu mașini rulate din Europa și a făcut un clasament al celor mai transparente piețe auto second-hand.
Potrivit studiului, România se situează pe locul 20 din 23 de țări care au fost analizate în cadrul acestui raport. Se pare că România are una dintre cele mai puțin transparente piețe de mașini rulate din Europa. Una din cinci mașini rulate are kilometrajul dat înapoi, iar valoarea medie cu care kilometrajul este modificat se ridică la aproximativ 48.090 de kilometri. Din cauza acestor modificări frauduloase, cumpărătorii plătesc mai mult decât ar fi cazul. De asemenea, planul reviziilor mașinii poate avea de suferit.
Rezultatele studiului CarVertical arată că 67,19% dintre mașinile rulate provin din afara țării. Mai mult, din acesta a reieșit și faptul că peste jumătate dintre ele (57,03%) sunt avariate.
În schimb, România se prezintă mai bine la vârsta parcului auto second-hand. Mașinile rulate au o vechime puțin mai mare de 9 ani (9,19 ani), ocupând locul 9 din 23 în clasamentul piețelor auto europene analizate.
Cea mai puțin transparentă piață a mașinilor second-hand se află în Letonia. Aceasta a primit un scor al indicelui de transparență de -142,7 puncte. Aici, aproximativ un sfert dintre autovehicule au kilometrajul dat înapoi cu 47.500 de kilometri, în medie. Clasamentul este urmat de Ucraina, Lituania și România. Țara cu cele mai multe mașini importate este Ucraina, peste 80%. România, Letonia și Lituania nu sunt nici ele foarte departe. Multe mașini din Europa de Vest vin deteriorate, pentru ca mai apoi să fie reparate și vândute ca noi. De aceea procentul de mașini avariate în Europa de Est este foarte mare.
Primul loc este ocupat de Marea Britanie. Regatul Unit este țara cu cel mai mare indice al transparenței, având 126 de puncte. Dintre mașinile verificate prin intermediul platformei CarVertical, 14,5% aveau kilometrajul dat înapoi și doar 21% dintre acestea au suferit avarii la un moment dat. Totodată, Marea Britanie are și cel mai mic procentaj de mașini importate, 10,7%.
Germania ocupă locul doi, cu un indice de transparență de 96,8, fiind urmată îndeaproape de Italia (90,8) și Franța (79,9). În Franța sunt aplicate cele mai mari amenzi pentru fraudarea odometrului. Aceste amenzi sunt de zece ori mai mari decât în celelalte țări vestice. Acest lucru are ca rezultat un număr mai mic de mașini second-hand cu kilometraje date înapoi, doar 9,6%.
Belgia este țara cu cel mai mic număr de mașini care au numărul de kilometri modificat – 9,01%.