România rămâne campioană UE la numărul de decese din accidente rutiere

Publicat: 26 07. 2021, 16:14
Actualizat: 26 07. 2021, 16:14

România rămâne campioană UE la numărul de decese din accidente rutiere, potrivit ultimelor statistici publicate de Comisia Europeană pentru anul 2020.

Intră în Galeria FOTO

România s-a clasat pe ultima poziție în UE și în raportul pe anul 2020, cu o rată de mortalitate din accidente rutiere de 85 de decese la un milion de locuitori. Numărul deceselor a scăzut cu 12% în 2020, ajungând la cel mai scăzut nivel din istoria României. Această performanță are legătură cu restricțiile de circulație din perioada de carantină. Din 2010, numărul deceselor a scăzut cu 31%, deși nu s-au înregistrat progrese între 2014 și 2019.

Potrivit raportului Comisiei Europene, țara cu cea mai mică mortalitate din accidente rutiere este Suedia, țară în care au fost înregistrate 18 decese la un milion de locuitori – de aproape 5 ori mai mică decât în România. La polul opus, deasupra României se află Letonia (74 de decese la un milion de locuitori) și Bulgaria (67 de decese la un milion).

 

România, campioană UE la numărul de decese din accidente rutiere. Cum au rezolvat Grecii problema?

Media Uniunii Europene este de 42 de decese la un milion de locuitori, ceea ce reprezintă o scădere cu 17% față de 2019 și cu 36% în ultimii 10 ani (din 2010). Și la nivel european, restricțiile de circulație au dus la scăderi ale mortalității, readucând mai aproape de ținta asumată graficul mortalității. Cu toate acestea, Europa rămâne departe de ținta asumată (cel mult 14.800 de decese în 2020), numărul total fiind cu 4.000 mai mare.

Ca tendințe, observăm că țările fostului bloc comunist nu reușesc să reducă semnificativ mortalitatea pe șosele, situându-se în coada clasamentului. Aici sunt însoțite de Grecia, Cipru și Portugalia, care au, de asemenea, o mortalitate ridicată pe șosele. În cazul Greciei, progresul este enorm, de la 112 morți în 2010 la 54 în 2020 (o reducere cu 54%, remarcabilă).

Succesul Greciei se bazează pe înăsprirea semnificativă a legislației rutiere începând din 2018. Noul Cod Rutier al Greciei prevede pedepse drastice pentru abateri considerate la noi minore. Pedepsele includ nu doar o parte financiară (amenzi), ci și sancțiuni administrative, care merg de la reținerea permisului de conducere, la suspendarea dreptului de circulație a mașinii pe diferite perioade.

Cu siguranță, România ar avea de câștigat cu o abordare similară. Actuala legislație rutieră din țara noastră nu mai corespunde realității, iar polițiștii au scăpat complet din mână șoferii indisciplinați, cu consecințe catastrofale. Numai în weekendul 23-25 iulie, 24 de oameni și-au pierdut viața în 17 accidente rutiere petrecute pe șoselele din România – un nou record sinistru.