România, alături de Bulgaria, sunt țările cu cele mai mari taxe pe carburanți din Uniunea Europeană, în ciuda faptului că nivelul de trai este unul dintre cele mai scăzute. Aproape jumătate din prețul plătit la pompă pe un litru de carburant ajunge în conturile statului. Din acest punct de vedere, suntem cu mult înaintea țărilor mai dezvoltate ale Uninii, precum Spania, Franța sau Olanda.
Pe primul loc în topul celor mai mari taxe pe carburant se află Bulgaria cu o valoare de 50.53%, urmată de România cu 46.66%. Spania este despărțită de România cu doar câteva sutimi, iar la polul opus, unde taxele scad sub 40%, întâlnim țări precum Franța și Olanda.
Cu toate că accizele și TVA sunt împovărătoare pentru cei cu venituri mici, românii nu renunță la mașini și sunt dispuși să plătească pentru a putea circula. Mai degrabă strâng cureaua în altă parte decât să renunțe la plăcerea de a circula cu mașina.
Dacă ne raportăm la un plin de 50 de litri, un român cheltuie 273 de lei, în timp ce prețul fără taxe ar fi de doar 147 de lei. Astfel, un drum dus-întors la munte, care costă, în medie, 125 de lei, românii ar cheltui doar 67 de lei, dacă prețul ar fi scutit de taxe.
Trebuie spus că, în ciuda nivelului de taxare extrem de ridicat, prețurile carburanților din România se află sub nivelul mediu din Uniunea Europeană. Astfel, dacă luăm ca referinţă media de 1,179 euro pentru un litru de benzină în România, putem vedea că prețul este mult mai mic decât în țări ca Spania – 1,297 euro/litru, Portugalia – 1,487 euro/litru, Italia – 1,578 euro/litru, Germania – 1,387 euro/litru, sau Franţa – 1,469 euro/litru. În schimb, România are combustibili mai scumpi decât țările din jur membre ale UE – în Bulgaria benzina costă 1,106 euro/litru, iar în Ungaria, 1,1170 euro/litru.