România are cea mai mare rată a mortalității rutiere din UE, dublă față de media europeană
Comisia Europeană a publicat cifre preliminare privind decesele din accidente rutiere pentru anul 2021. Se estimează că 19.800 de persoane au murit anul trecut în accidente rutiere, ceea ce înseamnă o creștere cu 1.000 (+ 5 %) față de 2020, dar reprezintă totuși cu aproape 3.000 (-13 %) de decese mai puțin față de perioada anterioară pandemiei (2019). România are cea mai mare rată a mortalității rutiere din UE.
Obiectivul global este reducerea la jumătate a numărului de decese până în 2030. La nivelul UE, în ultimul deceniu s-a înregistrat o scădere de 36 %.
La nivelul UE, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2021 a crescut cu 5% față de anul precedent, deși comparațiile cu 2020 sunt puternic influențate de tiparele de trafic din fiecare țară pe perioada pandemiei. Între 2019 și 2020, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut cu 17%.
România are cea mai mare rată a mortalității rutiere din UE, dublă față de media europeană
Clasamentul global al ratelor mortalității pe țări nu s-a schimbat în mod semnificativ, cele mai sigure drumuri aflându-se în Suedia (18 decese la un milion de locuitori), în timp ce România (93 de decese la un milion de locuitori) a raportat cea mai mare rată în 2021.
Media UE a fost de 44 de decese din accidente rutiere la un milion de locuitori. Rata mortalității rutiere în România este dublă față de media europeană.
Pe baza cifrelor preliminare, nouă state membre (Danemarca, Germania, Irlanda, Cipru, Lituania, Malta, Polonia, Portugalia și Suedia) au înregistrat în 2021 cel mai scăzut număr de decese din accidente rutiere înregistrat vreodată.
Comparativ cu anul anterior pandemiei, 2019, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2021 a scăzut cu 13 %, cele mai mari scăderi, de peste 20 %, înregistrându-se în Danemarca, Belgia, Portugalia, Polonia și Lituania. În schimb, în ultimii doi ani, Letonia, Slovenia și Finlanda au înregistrat creșteri ale numărului de decese rutiere.
INTRĂ ÎN GALERIA FOTO
În total, 52 % dintre decesele rutiere s-au produs pe drumuri rurale, 40 % în zonele urbane și 8 % pe autostrăzi. Ocupanții autoturismelor (șoferi și pasageri) au reprezentat 43 % din totalul deceselor cauzate de accidente rutiere, în timp ce pietonii au reprezentat 20 %, utilizatorii de vehicule cu două roți (motociclete și mopede) 18 % și bicicliștii 10 % din totalul deceselor.
În zonele urbane, modelul este foarte diferit, pietonii (37 %) reprezentând cea mai mare parte a victimelor. Întrucât utilizatorii de vehicule motorizate cu două roți reprezintă 18 %, iar numărul de bicicliști (14 %) care sunt omorâți crește, înseamnă că aproape 70 % din totalul deceselor din zonele urbane sunt utilizatori vulnerabili ai drumurilor.
Bărbații au cauzat trei din patru decese rutiere (77 %). Persoanele în vârstă (65+) au reprezentat peste un sfert (28%) din totalul deceselor, deși, în mod proporțional, mai mulți tineri sunt uciși în trafic. În timp ce 12 % dintre persoanele ucise pe drumurile din UE aveau vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani, această grupă de vârstă reprezintă doar 7 % din populația UE. Astfel, statisticile ne arată că tinerii sunt mai susceptibili de a fi implicați într-o coliziune rutieră fatală.
Numărul de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori – date preliminare pentru 2021
Rata per milion de locuitori | schimbare de % în 2021 față de: | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2020 | 2019 | înainte de 2017-2019 | |
UE-27 | 51 | 42 | 44 | 5% | -13 % | -15 % |
Belgia | 56 | 43 | 43 | 0 % | -23 % | -19 % |
Bulgaria | 90 | 67 | 81 | 21 % | -11 % | -12 % |
Cehia | 58 | 48 | 50 | 3 % | -14 % | -14 % |
Danemarca | 34 | 28 | 23 | -17 % | -32 % | -26 % |
Germania | 37 | 33 | 31 | -6 % | -16 % | -19 % |
Estonia | 39 | 44 | 41 | -7 % | 6 % | -1 % |
Irlanda | 29 | 29 | 27 | -6 % | -2 % | -5 % |
Grecia | 64 | 54 | 57 | 5% | -12 % | -14 % |
Spania | 37 | 29 | 32 | 10 % | -14 % | -16 % |
Franța | 50 | 39 | 45 | 16 % | -9 % | -11 % |
Croația | 73 | 58 | 72 | 23 % | -2 % | -7 % |
Italia | 53 | 40 | 48 | 19 % | -10 % | -14 % |
Cipru | 59 | 54 | 49 | -8 % | -15 % | -14 % |
Letonia | 69 | 73 | 78 | 6 % | 11 % | 6 % |
Lituania | 67 | 63 | 52 | -17 % | -22 % | -20 % |
Luxemburg | 36 | 42 | 38 | -8 % | 9 % | -13 % |
Ungaria | 62 | 47 | 56 | 18 % | -10 % | -12 % |
Malta | 32 | 21 | 17 | -18 % | -44 % | -49 % |
Țările de Jos | 34 | 30 | 28 | -4 % | -16 % | -14 % |
Austria | 47 | 39 | 40 | 4 % | -14 % | -13 % |
Polonia | 77 | 66 | 59 | -10 % | -23 % | -22 % |
Portugalia | 67 | 52 | 50 | -3 % | -24 % | -22 % |
România | 96 | 85 | 93 | 8 % | -4 % | -6 % |
Slovenia | 49 | 38 | 54 | 43 % | 12 % | 15 % |
Slovacia | 50 | 45 | 47 | 5% | -4 % | -4 % |
Finlanda | 38 | 40 | 40 | 0 % | 6 % | -3 % |
Suedia | 22 | 20 | 18 | -6 % | -13 % | -28 % |
Elveția | 22 | 26 | 23 | -12 % | 7 % | -8 % |
Norvegia | 20 | 17 | 16 | -5 % | -19 % | -18 % |
Islanda | 17 | 22 | 24 | 13 % | 50 % | -33 % |