România ar trebui să dea înapoi toți banii UE pentru autostrada Lugoj Deva

Autor: George Cristea 02 dec. 2020 Știri auto

România ar trebui să dea înapoi toți banii UE pentru autostrada Lugoj Deva în condițiile în care CNAIR se pregătește să anuleze licitația pe ultimul tronson al autostrăzii.

Intră în Galeria FOTO

Autostrada Lugoj Deva ar fi trebuit să fie unul dintre proiectele de succes. Fiind vorba de România, nu trebuie să ne mire că întregul proiect este aruncat în aer din cauza imposibilității de a realiza la timp un tronson de 10 kilometri de autostradă, între Margina și Holdea. După cum scriam anterior, CNAIR a reziliat în 2018 contractul cu constructorul, iar de atunci se încearcă găsirea unei soluții pentru finalizarea proiectului.

O nouă licitație pentru desemnarea unui alt constructor a fost demarată în 2019, dar a fost blocată după ce CNAIR a fost obligată de Curtea Internațională de Arbitraj să recunoască faptul că fostul contract pentru construcția lotului 2, cel cu italienii de la Salini, este încă în vigoare. CNAIR a fost obligată inclusiv să le plătească despăgubiri de 50 de milioane de euro italienilor.

Acum, CNAIR se pregătește să anuleze licitația pentru finalizarea autostrăzii Lugoj-Deva, după cum anunță Asociația Pro Infrastructură.

De ce va trebui România să dea înapoi banii UE pentru autostrada Lugoj Deva

„Am tras nenumărate semnale de alarmă de-a lungul ultimilor ani privind modul dezastruos prin care această autostradă a fost manageriată de Compania de Drumuri. Totul a plecat de la semnarea în 2013 a unui contract ce prevedea o săpătură imensă în dealurile de la Holdea, deși acordul de mediu solicita construirea unor tuneluri pentru mașini care să lase mediul natural intact.

Următoarea cărămidă a fost pusă de Ștefan Ioniță în 2017-2018, când a reziliat contractul în mod abuziv, tribunalul internațional confirmând în acest an că statul român trebuie să plătească constructorului daune financiare de peste 230 de milioane de lei. Cu alte cuvinte, la aproape 10 ani de la lansarea proiectului, suntem departe de finalizarea sa și în același timp buni de plată.

O altă veste proastă este că este tehnic imposibilă finalizarea autostrăzii până în 2023, astfel încât Comisia Europeană să considere acest coridor european de transport funcțional. Drept urmare, cel mai probabil vom ajunge să dăm înapoi toți banii europeni atrași până în prezent pentru întreg proiectul Lugoj-Deva.

Incompetența, aroganța sau lipsa de viziune au blocat și vor bloca mulți ani în continuare dorința șoferilor de a circula doar pe autostradă între Sibiu și granița vestică de la Nădlac. Fără studii de teren profesioniste, un proiect tehnic complet și un management de contract competent nu se va atinge acest deziderat”, se arată în mesajul publicat pe pagina de Facebook a Asociației Pro Infrastructură.

România este campioană la plătit despăgubiri constructorilor de autostrăzi. Potrivit ministrului transporturilor Lucian Bode, din 2007 până în prezent, statul român a plătit peste 2 miliarde de euro pentru revendicările antreprenorilor care au desfășurat contracte de infrastructură.


Urmărește Promotor.ro pe Google News


Sursa foto: Facebook / Asociația Pro Infrastructură



Comentarii
Inchide