România accelerează dezvoltarea de autostrăzi și drumuri expres. Cum am evoluat față de Ungaria, Bulgaria și Polonia
România are peste 1.000 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, bornă pe care a depășit-o însă abia în 2023. Iată cum se prezintă infrastructura rutieră a drumurilor de mare viteză din țara noastră, în comparație cu Ungaria, Bulgaria și Polonia.
Anul 2023 a reprezentat un moment simbolic pentru țara noastră. În sfârșit, România a depășit borna simbolică de 1.000 de kilometri de autostradă și drum expres.
Iar finalul de an a fost marcat de inaugurarea mai multor tronsoane de astfel de drumuri de mare viteză.
Autostrăzi și drumuri expres inaugurate în 2023
Anul acesta a fost unul bun în ceea ce privește lucrările finalizate, scrie Hotnews.
Autostrăzi și drumuri expres inaugurate în 2023:
- 13,55 km pe A3 Nușfalău – Suplacu de Barcău
- 10 km (din 19km) pe A0 Nord, Lotul 2
- 15,7 km pe A3 Chețani – Câmpia Turzii, o inaugurare cu 8 luni mai devreme – un record
- 10 km (din 16,3 km) pe A0 Sud, Lotul 2 (urmează până la final de an, deși constructorul și autoritățile trag tare pentru Lotul 2 complet, dar și continuarea până la DN4 în sistem de drum național – half-profile)
- 32 de km de drum expres pe DEx12 între Slatina și Colonești.
Alte proiecte rutiere importante care s-au finalizat în 2023 sunt:
-
- Podul peste Dunăre de la Brăila, deși parțial și cu restricții, o bună parte din proiect încă nu e gata
- Pasajele tip giratorii-suspendate de la Berceni și de la șoseaua Olteniței de pe Centura Capitalei
- Pasajul rutier de la Drajna spre A2
- Podul în arc de pe DN73 la Podu Dâmboviței, pe culoarul Rucăr-Bran
- Pasaj pe Centura Aradului peste calea ferată din Micălaca.
Autostrăzi promise pentru 2024
Anul acesta a venit și cu o serie de eșecuri în ceea ce privește infrastructura rutieră. Mai multe termene de finalizare a unor lucrări au fost depășite.
Inaugurări ratate în 2023:
-
-
- A0 Sud Lotul 2 integral (16,3 km)
- A0 Sud Lotul 1 (16,93 km).
-
Dar, ca de fiecare dată, promisiunea e că anul viitor vor fi gata.
Proiectele care ar urma să fie realizate cu siguranță în 2024 însumează aproximativ 84 de kilometri de autostradă și drum expres:
- 16,93 km A0 Sud Lotul 1 și restul de 6,3 km din Lotul 2
- 4,6 km de autostradă (+4,6km drum de legătură) pe A7 Buzău – Focșani Lot 1
- 11 km pe A7 Buzău – Focșani, Lot 4
- 32 km pe Dex12 Craiova – Pitești, Lot 4
- 13 km pe DEx16 legătura A3 cu centura Oradea.
Tot anul viitor este probabil să fie date în folosință și alte tronsoane de autostradă și drum expres, dar nu e o certitudine:
- 18 km pe A0 Sud, Lotul 3
- 30,8 km pe A7 Buzău – Focșani, Lotul 2
- 36,1 km pe A7 Buzău – Focșani, Lotul 3
- 17,7 km DEx 12 Craiova – Pitești, Lotul 1
- 11 km pe Drumul Expres Brăila – Galați
- 21 km pe A7 Ploiești – Buzău, Lotul 1
- 28,35 km pe A7 Ploiești – Buzău, Lotul 2
- 9 km pe A0 Nord (restanță de 6 km pe A0 Nord, Lotul 2 + 2 km pe Lotul 3 – nodul rutier cu DN2).
Comparație cu Ungaria, Bulgaria și Polonia
La final de 2023, România are aproximativ 1.075 de kilometri de autostradă și drum expres în exploatare.
Spre comparație, Bulgaria are o rețea de autostrăzi deschise circulației care măsura în octombrie 2023 circa 861 de kilometri. La aceștia se mai adaugă și 7,5 km de drum expres. Astfel, bulgarii circulă pe aproximativ 870 de kilometri de șosea de mare viteză.
Ungaria are 26 de șosele de mare viteză, formate din 13 autostrăzi și 13 drumuri expres. În total, Ungaria are aproape 1.900 de kilometri de autostradă și drum expres.
Polonia, în schimb, are o rețeaua de drumuri de mare viteză de aproximativ 5.000 de kilometri. Aproape 1.850 de kilometri sunt autostrăzi, iar restul de peste 3.000 de kilometri sunt drumuri expres.
O altă comparație de luat în calcul este cea cu Serbia. Vecinii de la sud de Dunăre, deși nu sunt în Uniunea Europeană, au demarat în ultimele decenii o campanie amplă de modernizare a infrastructurii rutiere. Iar la final de 2023 se mândresc cu o rețea de autostrăzi care măsoară aproape 1.000 de kilometri.