Rolul catalizatorului la o mașină diesel sau pe benzină. Cum trebuie acesta întreținut
Producătorii auto sunt obligați să scoată pe piață mașini cu emisii tot mai mici de noxe, de aceea rolul catalizatorului este vital atât pentru mașinile diesel cât și pentru cele pe benzină. Dar, cum trebuie acesta întreținut pentru a funcționa corect?
Probabil că mulți dintre șoferi au auzit de catalizator, dar nu știu exact care este rolul acestuia. Și cu atât mai puțin cunosc principiul de funcționare al său.
Dar acest dispozitiv este esențial pentru ca mașina să poată trece, de exemplu, de Inspecția Tehnică Periodică (ITP). De asemenea, îmbunătățește consumul și oferă performanțe mai bune.
Ce este un catalizator
Rolul catalizatorului este, în principiu, acela de a arde surplusul de gaze rezultate în urma combustiei.
Acesta are o temperatură de lucru de până la 400 de grade Celsius, în general. Practic, are rolul de a împiedica eliberarea în atmosferă a gazelor nocive produse de mașină, precum monoxidul de carbon, oxizii de azot sau hidrocarburile.
Catalizatorul este un fel de cilindru, cu aspect de fagure la interior. Poartă denumirea de monolit și este fie ceramic, fie metalic. În cazul celui ceramic, performanțele pe termen lung sunt mult mai bune. Acesta e mai rezistent la șocuri mecanice, la coroziune și funcționează ideal la temperaturi foarte mari. Cel metalic atinge mai repede temperatura optimă de funcționare, dar este predispus la defecte cauzate de șocuri mecanice.
Rolul catalizatorului la o mașină diesel sau pe benzină
Rolul catalizatorului la o mașină diesel sau pe benzină este similar.
Catalizatorul este amplasat, în general, lângă motor, de unde preia gazele rezultate în urma arderii combustibilului. Acestea trec prin monolitul catalizatorului, unde intră în contact cu rodiu, platină sau paladiu. Astfel, monoxidul de carbon și hidrocarburile sunt descompuse în dioxid de carbon și apă. Iar din oxizii de azot sunt eliminate particulele elementului chimic de bază.
Eficiența unui catalizator este monitorizată cu ajutorul sondei lambda 2. Dacă eficiența catalizatorului scade sub 90%, senzorul transmite eroarea și aceasta va fi afișată în bordul mașinii.
Pentru că în structura unui catalizator există straturi subțiri de platină, rodiu sau paladiu, acestea au stârnit interesul hoților. Și nu de puține ori s-a întâmplat ca șoferii să descopere că le-a fost furat catalizatorul de pe mașină. O pagubă foarte mare, în condițiile în care prețul unuia nou poate depăși 2.000 de euro la unele mașini.
Probleme care afectează catalizatorul
Principalele probleme care afectează catalizatorul sunt:
- îmbâcsirea și înfundarea cu carburant
- îmbâcsirea și înfundarea cu ulei și antigel
- fărâmițarea monolitului la impactul cu un corp contondent.
Din cauza acestor probleme, poate crește consumul de carburant. În plus, vor crește foarte mult și emisiile de noxe, ceea ce va duce, aproape sigur, la respingerea mașinii la ITP.
Iar cei care au probleme cu catalizatorul, care nu pot fi remediate, fie vor fi nevoiți să cumpere unul nou, fie unul la mâna a doua. Sau, unele firme oferă posibilitatea de regenerare a catalizatorului, dacă acesta e înfundat. Dar, depinde de cât de îmbâcsit este și dacă nu există și alte deficiențe.