Taxa auto este, în acest moment, cel mai fierbinte subiect, alături de epidemia de coronavirus și de hotărârea Gabrielei Firea de a renunța la taxa Oxigen în București. Magia acestei taxe este suficient de mare pentru ca cei de la guvernare să ia periodic în calcul instituirea unei astfel de măsuri. Ultima declarație în acest sens aparține ministrului Mediului, Costel Alexe.
Potrivit acestuia, Guvernul României nu ia în calcul introducerea unei noi taxe auto în 2020, dar situația s-ar putea schimba de anul viitor. Costel Alexe este de părere că o taxă auto este necesară, dar e nevoie de o consultare publică, cu societatea civilă, dar și o discuție cu Comisia Europeană.
„S-a tot discutat de taxa auto, de impozit. Am declarat că pentru acest an, Guvernul României nu ia în calcul acest lucru, dar în viitor, după ce vom face consultare publică cu societatea românească şi vom avea corespondenţă cu Bruxelles-ul, vom vedea ce facem. Toate taxele introduse din 2007 până astăzi n-au fost tocmai cuşer. Eu cred că astăzi soluţia în România este electricul şi transportul public în comun. Şi eu sunt rezident în Bucureşti de vreo opt ani de zile, navetist Iaşi – Bucureşti, şi spun că transportul public în comun mi s-ar părea cea mai eficientă şi relaxantă modalitate (de călătorie, n.r.)”, a afirmat Alexe, citat de Agerpres.
Ministrul Mediului nu spune nimic nou, o declarație similară fiind făcută recent și de ministrul Finanțelor, Florin Cîțu. Totuși, o taxă de mediu sub forma unui impozit anual sau o altă formă ar putea fi necesară pentru a limita importurile de mașini second-hand poluante. În prezent, un număr mare de mașini second care ajung în România sunt mai vechi de 10 ani, potrivit statisticilor de înmatriculări emise de DRPCIV.
Taxa auto a fost eliminată de la 1 februarie 2017, iar toți cei care au plătit-o anterior, într-o formă sau alta, au putut să ceară returnarea taxei. Ulterior acestei măsuri, mai mulți miniștri ai Mediului au declarat că iau în calcul reintroducerea unei taxe de poluare, fără însă a găsi o soluție acceptabilă pentru taxarea mașinilor poluante.