Renault ZOE: autonomie de 240 km, datorată unui nou motor electric
Renault ZOE este, în acest moment, probabil cea mai interesantă maşină electrică din toate cele care sunt pe piaţă. Asta, mai ales prin prisma raportului dintre dotări, preţ şi autonomia oferită. Există maşini mai rapide, cu o calitate mai bună a interiorului, cu o autonomie mai mare sau cu performanţe dinamice mai bune, dar toate au o mare problemă: preţul.
Un interior specific pentru o maşină de clasa mică de la Renault
Ei bine, un Zoe pleacă de la sub 22.500 euro în Franţa, dar ajunge să coste cu mult mai puţin, datorită bonusului acordat vehiculelor electrice în această ţară: 6.300 de euro discount, ceea ce face ca preţul de pornire efectiv pentru un Zoe să fie de doar 16.200 de euro, cât un Clio în echipare similară. E adevărat, trebuie să adaugi circa 80 de euro leasingul lunar al bateriei (pentru o limită de circa 12.500 de km pe an, timp de 3 ani), dar preţul rămâne mic, semnificativ mai mic decât al maşinilor electrice concurente. Din păcate, încă nu se vinde în România, unde ar primi un bonus maximum de 9.500 de lei (circa 2.100 de euro), în cadrul programului Rabla. Probabil că, atunci când se va vinde, va costa circa 21.000 de euro fără bonus.
Noutatea adusă la Salonul Auto de la Geneva este că motorul electric a fost regândit din temelii, fiind acum mai mic cu 10%, dar şi mai eficient, pentru că autonomia a crescut de la 210 km la 240 de km cu o singură încărcare a bateriei. Motorul dezvoltă în continuare 89 de CP şi un cuplu de 220 Nm, astfel că performanţele dinamice nu au fost modificate (13.5 secunde pentru 0-100 km/h, viteză maximă 135 km/h), Zoe rămânând în continuare o maşină dedicată 90% traficului din oraş şi din împrejurimi, iar nu deplasărilor prelungite în afara lui.
Schimbările aduse motorului au dus la o creştere a autonomiei cu 30 de km
S-a redus şi timpul de încărcare cu 10% – o încărcare la o priză normală durează acum 240 de minute, fiecare minut de încărcare acordând o autonomie de 1 kilometru. Cu alte cuvinte, dacă ştii că vei parcurge doar cei 20 de kilometri până la serviciu şi înapoi, 30 de minute de încărcare vor fi suficiente. La o staţie specială de încărcare de 22 kW, bateria maşinii se poate încărca la 80% în doar 50 de minute, iar la o staţie specială de încărcare de 43 kW, se poate încărca la 80% în doar 25 de minute. Evident, o utilizare normală a maşinii presupune lăsarea ei la încărcat pe timpul nopţii, fapt care îţi va asigura, practic, energia necesară deplasării pe tot parcursul unei săptămâni.
Aşteptăm cu interes venirea lui Zoe în România, dar mai ales o strategie coerentă din partea autorităţilor pentru a încuraja benzinăriile şi companiile să monteze unităţi de încărcare rapidă, fapt care ar da avânt dotării românilor cu maşini electrice.