Este foarte important ca șoferii să mențină o distanță sigură față de alte vehicule când circulă pe un drum public. Dar, din punct de vedere legal, care este spațiul minim ce trebuie lăsat și cum poate măsura conducătorul auto asta?
Probabil că de multe ori șoferii au auzit acest sfat: Să păstrezi o distanță sigură față de ceilalți participanți la trafic.
Dar nimeni nu spune, concret, ce spațiu trebuie lăsat. Însă, legea circulației prevede anumite distanțe ce trebuie păstrate când te afli în deplasare.
Legea circulației impune șoferilor să păstreze o distanță sigură față de celelalte autovehicule.
„Conducătorul de vehicul este obligat, în funcţie de viteza cu care circulă, să păstreze o distanţă de siguranţă faţă de vehiculul ce-l precedă, pentru a putea evita o coliziune în cazul când conducătorul acestuia reduce brusc viteza sau opreşte în mod neaşteptat” prevede Art. 157 (2), din OUG 195/2002.A
Așadar, nu e stabilită o distanță minimă pe care trebuie să o păstrezi față de celelalte vehicule.
Ceea ce înseamnă că un conducător auto nu va fi sancționat nici dacă circulă la jumătate de metru de mașina din fața sa, nici dacă e la 30 de metri.
O prevedere similară e și în cazul efectuării unei depășir.
„Conducătorul de vehicul care efectuează depăşirea este obligat […] să păstreze în timpul depăşirii o distanţă laterală suficientă faţă de vehiculul depăşit”, stabilește Art. 150 (c) legea circulației.
Distanță suficientă înseamnă, practic, să fie lăsat un spațiu suficient cât să nu atingi mașina pe care o depășești. Deci, chiar și dacă treci la 2 centimetri de oglinda acesteia, se consideră că a fost lăsat un spațiu suficient.
Singura precizare concretă este cea privind distanța pe care trebuie șoferii să o păstreze față de un biciclist atunci când îl depășesc. Mai exact, șoferii care circulă cu mai puțin de 50 km/h sunt obligați să treacă peste axul drumului cu roțile din stânga în momentul în care depășesc un biciclist. Și dacă au peste 50 km/h, trebuie să depășească axul drumului cu cel puțin jumătate din mașină.
Pentru a ajuta șoferii să păstreze o distanță sigură față de alte vehicule aflate înaintea lor, Guvernul a introdus anul acesta o nouă regulă. Aceasta se numește „Distanța de siguranță”.
Mai exact, această distanță este indicată cu ajutorul unor marcaje rutiere desenate pe asfalt.
Pe asfalt vor fi desenate marcaj de ghidare, de forma unor vârfuri de săgeată, plasate pe fiecare bandă de circulație. Și vor fi însoțite și de un indicator de circulație dreptunghiular, de culoare verde.
Șoferii ar trebui să păstreze o distanță de cel puțin 2 săgeți față de mașina aflată în fața lor.
Însă, păstrarea acestei distanțe nu e obligatorie, ci doar o recomandare pentru conducătorii auto.
O altă variantă la care pot apela șoferii pentru a păstra o distanță sigură este regula celor două secunde.
„Poți să previi un accident rutier dacă ești atent la distanța pe care o ai între mașina pe care o conduci și cea aflată înaintea ta. Îți alegi un punct fix, să zicem o bornă kilometrică sau un panou publicitar, aflat pe marginea drumului. După ce mașina din față a trecut de acest punct, numără „unu”, faci o mică pauză, „doi”. Dacă în acest interval de aproximativ două secunde, nu ai trecut de acel reper, atunci înseamnă că ai o distanță sigură față de cealaltă mașină”, a explicat pentru ProMotor expertul în conducere defensivă, Titi Aur.
Pentru a înțelege cât de importante sunt cele două secunde, puteți face următorul calcul: viteza mașinii împărțită la 3.6. Astfel, aflăm câți metri parcurgi într-o secundă.
De exemplu, la o viteză de 50 km/h, parcurgi aproximativ 14 metri pe secundă. Așadar, o distanță sigură, conform regulii de două secunde, ar fi de cel puțin 28-30 de metri față de cel care circulă înaintea ta.
La 100 km/h, distanța sigură de cel puțin 55-60 de metri. Iar la 130 km/h, cât e limita de viteză pe autostradă, ar trebui să lași un spațiu de minimum 70-80 km/h.
Însă, contează foarte mult tipul de carosabil, starea drumului, anvelopele cu care e echipată mașina sau eficiența de frânare a vehiculului.
De exemplu, dacă drumul e uscat, la 60 km/h, vei avea nevoie de aproximativ 40-50 de metri să oprești mașina. Dar dacă e umed sau alunecos, distanța de frânare crește la aproape 100 de metri.