Registrul Auto Român a împlinit 30 de ani
Registrul Auto Român a împlinit luna aceasta 30 de ani. În data de 8 noiembrie 1991, prin Hotărârea Guvernului nr. 768/1991, a fost atestată oficial înființarea Regiei Autonome „Registrul Auto Român”.
Istoria instituției a început chiar mai devreme, la colectivul de încercări autovehicule rutiere al Institutului de Cercetări şi Proiectări Tehnologice în Transporturi (ICPTT), unde se făceau teste în vederea omologării vehiculelor. Încă din anul 1989, acolo se dădeau aprobări pentru ca autocamioanele, remorcile și autoturismele să intre în circulație pe drumurile publice.
”Astăzi, la exact 30 de ani de existență, ne amintim cu drag cum 80 de ingineri entuziaști, sub coordonarea ing. Ioan Țigănaș, au început activitatea în birouri amplasate în containere, pe terenuri închiriate. Aveau la dispoziție patru calculatoare 286 cu 1 MB RAM, pe care rulau niște programe foarte simple. Cinci ani mai târziu, 750 de angajați lucrau în sediul central și în reprezentanțele județene, în laboratoare echipate cu aparatură modernă de încercare și inspecție”, se arată în postarea publicată pe pagina de Facebook Registrul Auto Român Oficial.
Care au fost primele activități desfășurate de RAR
Printre primele activități desfășurate de RAR au fost eliberarea cărții de identitate a vehiculului (CIV) și efectuarea inspecțiilor tehnice.
Din 1998 RAR a preluat activitatea de autorizare și supraveghere a stațiilor ITP și atunci s-a simțit nevoia implementării unui sistem electronic automat de monitorizare a activității acestor stații, care a fost însă îmbunătățit după anul 2008, în urma colaborării dintre RAR și RDW (instituția similară din Olanda).
Ajutată de olandezi, instituția a realizat și implementat un sistem informatic nou de înregistrare a activității stațiilor ITP, de înregistrare a vehiculelor și de blocare aleatorie a acestora pentru reverificare.
Departamentul Supraveghere de Piață a început să funcționeze în anul 2000. Colectivul număra atunci 9 inspectori, priviți adesea cu reticență, care răspândeau „fluturași” pentru a aduce la cunoștința operatorilor economici prevederile legale și reglementările în domeniu.
În prezent, Registrul Auto Român este interconectat cu instituții similare din Europa și este dotat cu echipamente high-tech, cum este Laboratorul de Încercări Emisii Poluante și Consum. Cu ajutorul PEMS (Portable Emissions Measurement System) se măsoară emisiile poluante ale autovehiculelor Euro 6, emisiile de CO2, consumul de combustibil și puterea la roată.
”Astăzi, oriunde ne aflăm în trafic, echipamentele noastre comunică în timp real cu bazele de date, iar laboratoarele pentru certificarea autenticității se deplasează în localitățile de domiciliu ale clienților pentru eliberarea CIV sau efectuarea ITP”, se mai arată în postarea aniversară de pe rețeaua de socializare.