Reacția ministrului Drulă după accidentele înfiorătoare de pe Drumul Morții E85

Publicat: 30 07. 2021, 13:28
Actualizat: 30 07. 2021, 13:32

Reacția ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă, după accidentele înfiorătoare de pe Drumul Morții E85 nu s-a lăsat așteptată. Acesta a anunțat măsuri urgente pentru a preveni accidentele pe DN2, cel mai periculos drum din România potrivit statisticilor.

Intră în Galeria FOTO

Ministrul transporturilor, Cătălin Drulă, nu a lăsat fără răspuns propunerea Asociației Pro Infrastructură de rezolvare a situației periculoase de pe DN2/E85, cunoscut printre șoferi mai degrabă ca „Drumul Morții”. Numărul mare de accidente mortale care se produc pe această șosea se datorează faptului că cei mai mulți șoferi o consideră ca având două benzi pe sens. În realitate, DN2 este o șosea cu o singură bandă pe sens și un acostament mai lat, ceea ce duce frecvent la producerea de accidente frontale la viteze mari.

„M-am luptat începând din 2013-2014 pentru autostrada A7 Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani care să înlocuiască actualul drum ucigaș DN2. Pe vremurile acelea, atât publicul larg, dar mai ales politicienii nu înțelegeau de ce avem nevoie de o autostradă nord-sud în Moldova și am primit de nenumărate ori remarci precum «e foarte bun DN2, se merge tare, faci medie de 120 km/h de la Bacău la București, la ce ne trebuie autostradă»”, scrie Drulă pe pagina sa de Facebook.

Reacția ministrului Drulă după accidentele de pe Drumul Morții E85

„România a avut și are multe, mult prea multe, drumuri presărate de cruci. Este imaginea pe care le-am desenat-o cu pixul pe hârtie celor de la Comisie când m-am luptat pentru finanțarea A7 prin PNRR. Mulți își amintesc că și DN3A București-Fetești și DN22C Cernavodă-Constanța erau drumuri ale morții în anii 2000, până s-a construit autostrada A2. Și DN7 între Sibiu și Deva era un drum al crucilor. Până s-a construit autostrada A1 Sibiu-Deva”, a mai scris ministrul Drulă.

Până la construirea autostrăzii A7, ministrul Cătălin Drulă a cerut companiei de drumuri CNAIR să urgenteze implementarea soluției de regim de circulație 2+1 propusă de Asociația Pro Infrastructură și care a fost testată pe unele secțiuni ale DN2. În ciuda faptului că testul a fost considerat un succes (fără decese pe acele sectoare de drum în ultimii doi ani), mulți șoferi se plâng că se formează blocaje la trecerea de pe două pe o bandă. Se pare că cei mai mulți români sunt OK cu morții (pentru că asta se întâmplă doar altora, nu și lor), dar nu cu reducerea vitezei de circulație.

Pentru a clarifica lucrurile, ministrul transporturilor a explicat ce înseamnă trecerea pe distanțe mari la regimul de circulație „2+1 alternativ”, singura soluție care va permite reducerea numărului de accidente grave pe această șosea a morții.

Ce înseamnă 2+1 alternativ pentru șoferi și de ce se opun?

„Un drum 2+1 are capacitatea MAI MICĂ decât un drum ca DN2 care, deși în acte este 1+1, este folosit în realitate în regim (de infarct) 2+2. Deci va trebui toți să acceptăm că în anumite ore de vârf vor fi întârzieri (ambuteiaje) acolo unde nu sunt în prezent. Dar câștigăm siguranță și vieți salvate. Și asta numai până când e gata A7 care ne va scăpa definitiv de acest coșmar. Conversia DN2 în 2+1 trebuie făcută ca la carte și cu cap și atenții la detalii: am cerut companiei de drumuri să elaboreze un normativ inspirat din modelul suedez.

Asta înseamnă, printre altele, separator median între sensuri care să prevină intrarea pe contrasens (și accidentele frontale), benzi ușor mai înguste pe sensul cu 2 benzi pentru a lăsa o bandă mai lată pe sensul cu 1 bandă (astfel ca în caz de avarie, un vehicul rămas în pană să poată fi ocolit), zone de tranziție de la 2+1 la 1+2 corect semnalizate și trasate, integrarea intersecțiilor la nivel (cu viraje la stânga) de pe DN2 în zonele de tranziție”, spune Cătălin Drulă.

Citește și…

Ministrul Transporturilor a oferit și o estimare pentru când se va implementa sistemul 2+1 alternativ pe întreaga lungime a DN2. În condițiile unei proiectări corecte și al unui calendar de implementare accelerat, lucrările ar putea începe anul viitor. Desigur, măsura anunțată de ministru este extrem de nepopulară, o soluție mai bună fiind lărgirea DN2 la 2+2 benzi reale. Este însă greu de crezut că se va adopta această măsură atât timp cât eforturile sunt concentrate pe realizarea autostrăzii A7 în perioada următoare.

Nu există siguranță fără participarea Poliției și a Ministerului de Interne

În final, Cătălin Drulă a dat o pasă și spre Ministerul de Interne, al cărui ministru pare complet dezinteresat de reducerea numărului de accidente din România. Singura sa reacție la carnagiul din weekendul trecut a fost un îndemn adresat șoferilor „să se grăbească încet”. Un îndemn pe care el însuși l-a ignorat pe vremea când era ministru al Transporturilor, când mașina sa a lovit pe contrasens o altă mașină după o depășire neregulamentară.

„E important să spun că nici sistemul 2+1, nici autostrăzile noi, nu ne vor salva de șoferi teribiliști, de agresivitate în trafic și de încălcarea regulilor. E nevoie și de Poliție și Ministerul de Interne pentru a aduce ordinea pe șoselele României”, a spus Cătălin Drulă.