Cei care încheie o asigurare RCA în 2020 pot ajunge în situația în care vor trebui să prezinte companiei de asigurări certificatul de daunalitate. Acesta este necesar în anumite cazuri pentru încadrarea corectă într-o anumită clasă bonus-malus.
Potrivit unei comunicări a Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), certificatul de daunalitate poate fi util fie în cazul celor care încheie asigurări auto în alte țări, dar și în cazul în care compania de asigurări solicită acest act pentru a putea aplica sistemul bonus-malus.
Certificatul de daunalitate este emis de BAAR în limbile română și engleză. Actul nu este însă util decât celor care au încheiat anterior polițe de asigurare. Mai exact, certificatul de daunalitate este util doar în cazul în care datele șoferului „au fost înscrise pe polițele de asigurare RCA, fie în calitate de proprietar al vehiculelor, fie în calitate de utilizator, în baza unor acte legale”.
Certificatul de daunalitate se generează automat din baza de date AIDA și B.A.A.R. nu poate interveni pentru editarea/modificarea datelor transmise de către asiguratori, emitenți ai polițelor de asigurare. Responsabilitatea în ceea ce privește transmiterea polițelor către baza de date AIDA, precum și pentru corectitudinea și acuratețea informațiilor, aparține asiguratorilor.
BAAR emite certificatul de daunalitate în cel mult 15 zile de la înregistrarea unei cereri în acest sens, documentul conținând, cel puțin, informații precum:
Cererea pentru eliberarea unui certificat de daunalitate se poate transmite BAAR prin e-mail ([email protected]), prin poșta clasică (Strada Vasile Lascăr nr. 40-40Bis, etaj 6, sector 2, București) sau prin depunere personală la aceeași adresă.
Cererea trebuie să fie însoțită de copia cărții de identitate a solicitantului, atunci când vorbim despre o persoană fizică, sau de certificatul constatator, emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului, împuternicirea dată persoanei desemnate să solicite și să primească certificatul, dacă e cazul, și copia cărții de identitate a persoanei care preia certificatul (reprezentantul legal sau persoana desemnată), în cazul firmelor.
În funcție de caz, este posibil să vi se ceară acte suplimentare pentru verificarea identității. Întreaga procedură este descrisă în detaliu pe site-ul BAAR. Ulterior, BAAR va transmite solicitantului documentul emis, fie prin email )în cazul firmelor) fie prin email sau servicii de curierat (în cazul persoanelor fizice).