RAR: Jumătate din mașinile verificate au probleme tehnice majore
Cum este de așteptat pentru un parc auto compus în proporție de 80% din mașini mai vechi de 10 ani, starea tehnică a vehiculelor din România este una deplorabilă. În urma controalelor RAR din 2020, a rezultat că jumătate dintre mașinile investigate au probleme tehnice majore.
Registrul Auto Român (RAR) a oprit în trafic pentru verificări tehnice, în cursul anului 2020, un număr de 64.096 de autovehicule, potrivit unui raport publicat de instituție pe pagina sa de Facebook. Rezultatele sunt previzibile – 45,6% dintre acestea aveau deficiențe tehnice majore sau chiar periculoase, fiind declarate neconforme.
Mărturisim că lista celor mai frecvente deficiențe constatate nu arată atât de spectaculos cum sugerează comunicatul RAR – un bec ars sau un parbriz fisurat nu ar trebui nici măcar menționate într-un astfel de raport. Cele mai mai multe neconformități au fost constatate la:
- instalația electrică de iluminare-semnalizare (27,7%);
- emisiile poluante (21,1%);
- punți, jante, anvelope și suspensie (12,9%);
- parbriz, geamuri laterale, lunetă (11,7%).
Jumătate din mașinile verificate de RAR, probleme tehnice majore. Ce măsuri au fost aplicate
Când vine vorba de probleme tehnice cu adevărat periculoase – cele care afectează sistemul de direcție și cel de frânare – acestea au fost relativ puține: 1,51%, respectiv 3,92% din mașinile oprite pentru control. Trebuie să luăm în calcul și faptul că inspectorii RAR nu au oprit la rând toate mașinile care le-au trecut prin față. Aceștia le-au „ales” pe cele care arătau mai jalnic, astfel că rezultatele acestor controale par mai degrabă modeste.
De altfel, acest fapt este recunoscut de reprezentanții Registrului Auto Român. Aceștia își însoțesc comunicatul de un „desclaimer”. Potrivit acestuia, „rezultatele controalelor desfășurate în trafic nu reflectă starea generală a parcului auto din România, deoarece echipajele mixte RAR-Poliție opresc pentru verificare doar acele vehicule care sunt susceptibile de a prezenta defecțiuni”.
În urma măsurătorilor efectuate de insperctorii RAR s-a constatat depăşirea nivelului maxim admis de emisii poluante la 2.203 autovehicule. Inspectorii RAR au depistat în trafic şi vehicule cu defecțiuni periculoase la sistemele de frânare, direcţie sau la punţi și fuzete. În cazul a 3.274 vehicule s-a considerat că acestea prezintă pericol iminent de accident.
Aproximativ 2,5% dintre vehiculele verificate prezentau probleme legate de inspecția tehnică periodică – ITP fals, expirat sau anulat. În urma controalelor mixte desfăşurate de RAR şi Poliţia Rutieră, pe parcursul anului 2020, au fost aplicate 20.391 de sancțiuni, au fost retrase 16.592 de certificate de înmatriculare, au fost imobilizate 147 vehicule și 269 ITP-uri au fost anulate.
Un raport anterior al DRPCIV arăta că 80% din parcul de autovehicule al României este format din mașini cu vechime mai mare de 10 ani, iar mai mult de jumătate au chiar peste 15 ani.