Un studiu realizat de Agenția Internațională pentru Energie (IEA) ne prezintă o situație alarmantă: autoturismele din segmentul SUV sunt printre cele mai poluate vehicule de pe planetă.
Datele IEA arată că anul trecut toate aceste mașini au generat impresionanta cifră de 1 miliard de tone de dioxid de carbon.
Conform datelor furnizate de Agenția Internațională pentru Energie (IEA) vânzările de autoturisme din segmentul SUV au fost în crește anul trecut cu aproximativ 3 procente. În 2022, SUV-urile au reprezentat aproximativ 46% din vânzările globale de mașini, cu o creștere notabilă în Statele Unite, India și Europa.
Și cum anul trecut vânzările la nivel global au fost de 75 de milioane de unități cei de la IEA își exprimă îngrijorarea în ceea ce privește poluarea în anii următori. Conform acestui raport la nivel global se află în circulație 330 de milioane de SUV-uri și datele indică un nivel de 1 miliard de tone de CO2 generat de aceste vehicule.
„Creșterea rapidă a numărului de mașini electrice pe șosea în locul mașinilor convenționale este o parte cheie pentru atingerea emisiilor nete zero până la jumătatea secolului. În același timp, SUV-urile necesită baterii mai mari pentru a le alimenta, astfel încât o piață în creștere a SUV-urilor electrice ar impune o presiune suplimentară asupra lanțurilor de aprovizionare cu baterii și ar crește și mai mult cererea pentru mineralele esențiale necesare pentru fabricarea bateriilor” se mai arată în raportul Agenției Internaționale pentru Energie.
Pentru prima dată, SUV-urile electrice au reprezentat anul trecut peste jumătate din vânzările globale de mașini electrice. Aproximativ 16% din vânzările totale de SUV-uri de anul trecut au reprezentat modele cu propulsie electrificată peste cota medie de piață totală a vehiculelor electrice. Peste 400 de modele de mașini electrice erau disponibile pe piața globală în 2022, dintre care aproximativ 55% erau SUV-uri. Vânzările globale de mașini electrice au crescut cu aproximativ 60% în 2022 conform estimărilor IEA, depășind pentru prima dată cifra de 10 milioane unități( în creștere față de vânzările de 6,6 milioane din 2021).
IEA vine și cu o serie de propuneri pentru reducerea poluării din industria auto: reducerea dimensiunii medii a mașinilor, creșterea intervalului pentru schimbarea bateriei, investiții susținute în tehnologii inovatoare pentru acumulatori cu scopul de a reduce consumul resurselor de cobalt, cupru, litiu și nichel.
Comisia Europeană a prezentat în luna noiembrie a anului trecut normele de poluare Euro 7, care presupun măsuri mai drastice pentru producătorii auto. Conform documentului Comisiei Europene, noul standard Euro 7 va implementa un control mai drastic al emisiilor la toate vehiculele noi, actualizarea și limitarea nivelului acceptat de emisii, reglementarea emisiilor provenite din frânare și mărirea perioadei maxime a gradului de conformitate.