Rămâi cu sechele, dar nici nu mai pui piciorul aiurea pe trecere
This browser does not support the video element.
Se spune că pietonii resposabili sunt în primul rând şoferi buni. Pentru că un şofer ştie ce înseamnă să te asiguri înainte de a pune frână la trecere. Să te uiţi în spate ca să nu cumva să intre în tine unul care te pupă-n fund, să fii atent la semnele de treceri pitite prin copaci sau la pietonii care nu dau semne că trec strada şi-n ultima clipă se reped pe zebră. Asta înseamnă să fii un pieton iresponsabil şi indiferent cu viaţa ta. Cei mai mulţi cred că şoferul este obligat să-l protejeze. Nu, nu e aşa. E obligat să oprească la trecerea de pietoni, însă nu se întâmplă întotdeauna. Din vina cui, s-ar putea să nu mai conteze chiar deloc după ce nu mai eşti pe aici, cu noi. Aşa că, în primul rând, tu, pietonule sau tu, şoferule – atunci când eşti pieton, trebuie să-ţi porţi de grijă.
Un risc modern pentru pietoni atunci când trec strada e telefonul mobil. Uităm de noi pe Facebook şi Instagram şi ne trezim pe capotă. S-ar putea să fie un selfie reuşit, dar ultimul. Degeaba strigă poliţia prin campanii să fii atent la drum şi nu la messenger. Pur şi simplu suntem prea captivaţi de ding-ul pe care îl face notificarea.
Francezii au venit cu o idee mişto. Majoritatea ar face infarct, însă şi-au ales persoane tinere pentru farsa asta ca să fie siguri că nu din binele pe care vor să-l facă iese ceva rău. Oricum tinerii stau cu ochii în telefon, nu cei la vârsta a treia. Atenţie că v-am băgat şi pe cei de vârsta a doua în categoria “tineri”.
Agenţia de publicitate Serviceplan France şi Autoritatea Franceză pentru Siguranţa Drumurilor ( Direction Regionale et Interdepartementale de l’ Equipement et l’ Amenagement) au vrut să arate riscurile pe care şi le iau pietonii când traversează fără să fie atenţi la drum. Anual, numai în Paris, 4.500 de pietoni sunt loviţi de maşini.
Asociatele în acest proiect au montat nişte display-uri comerciale pe care au redat reacţiile pietonilor neatenţi atunci când auzeau nişte frâne puternice ca şi cum ar fi venit o maşină, difuzate de acelaşi display. Şocul a fost mai mare când şi-au văzut figurile împietrite afişate. Campania a ajuns apoi peste tot, inclusiv în staţiile de metrou. Cei care descărcau aplicaţia puteau să vadă şi povestea tristă a unui om în cărucior cu rotile din cauza neatenţiei la traversare.
Iată nişte acţiuni care au mai mult efect decât simplele vorbe “fii atent când treci strada!” pe care le auzim de mici şi şi-au dovedit inutilitatea din cauza pisălogelii pe care nu o mai luăm în seamă.
Autor Alexandru Banu