Radarele fixe de pe șosele vor fi reactivate. Următorul pas, radarele de tronson
Radarele fixe de pe șosele vor fi reactivate, dacă solicitarea făcută de Ministerul Transporturilor va fi transpusă în Codul Rutier. Următorul pas va fi folosirea camerelor fixe pentru măsurarea vitezei medii a mașinilor.
Traficul haotic de pe șoselele din România explică într-o oarecare măsură rata uriașă a accidentelor mortale care ne plasează pe ultimul loc în Europa la siguranță rutieră. Într-o măsură și mai mare, însă, aceste tragedii se datorează răspunsului slab al Poliției Rutiere, care a scăpat complet controlul asupra traficului. Polițiștilor nu le lipsește doar voința, ci și legislația, care este mult prea îngăduitoare cu cei care o încalcă.
Este motivul pentru care CNAIR a cerut înființarea unui grup de lucru comun, la Ministerul de Interne, pentru a pune în aplicare proiectul care prevede reactivarea radarelor fixe, și care în prezent stă blocat în lacune legislative. Pe drumurile din România există sute de astfel de aparate însă cele mai multe aparțin autorităților locale și nu mai sunt funcționale. Cu eforturi minime pot fi repuse în funcțiune doar 20 dintre acestea, și anume cele de pe autostrăzile construite după 2010, care aparțin de Compania Națională de Drumuri.
Radarele fixe vor fi reactivate: Măsura, extrem de nepopulară
Există însă un impediment major, radarele fixe nefiind omologate. CNAIR dorește să ducă inițiativa mai departe și să folosească sistemul de camere video amplasat pe șosele și autostrăzi pentru măsurarea vitezei medii a mașinilor – similar radarelor de tronson din vestul Europei. Problema este că legislația a rămas blocată în secolul trecut, Codul Rutier neavând prevăzut termenul de viteză medie.
Inițiativa folosirii camerelor video ale CNAIR și a radarelor fixe pentru controlarea vitezei mașinilor nu este nouă, dar niciodată nu a fost considerată la modul serios. În urmă cu doi ani, Avocatul Poporului solicita autorităților competente să monteze radare fixe între localităţi şi la intrarea în localităţi, mai ales pe drumurile cu circulaţie intensă şi pe autostrăzi. Solicitarea a rămas fără răspuns.
Pedepsirea mai strictă a șoferilor care încalcă legislația rutieră este o măsură nepopulară, pe care nimeni nu și-o asumă. Nu doar că nimeni nu dorește pedepsirea exemplară a șoferilor contravenienți, dar un grup de parlamentari a repus în discuție un proiect care prevede că radarele de pe șosele trebuie amplasate la vedere. Site-ul stirileprotv.ro scrie că mulți dintre cei 20 de inițiatori ai acestui proiect, provenind de la mai multe formațiuni politice, au primit amenzi pentru depășirea vitezei și chiar au rămas fără permis de conducere.