Radare fixe montate pe autostrăzi și DN 1. În ce stadiu este proiectul?
Compania Națională de Drumuri (CNAIR) a lansat un proiect de peste 100 de milioane de lei pentru montarea de radare fixe pe autostrăzi și DN 1. Iată care este stadiul acestui proiect și când ar urma să fie încheiat.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a demarat un amplu proiect pentru montarea de radare fixe, camere video, panouri de informare, cântare și senzori meteo pentru polei.
Acestea ar urma să fie amplasate pe principalele autostrăzi ale României și pe DN 1.
Radare fixe montate pe autostrăzi și DN 1
CNAIR pune la bătaie peste 112 milioane de lei, din fonduri europene, pentru a monta radare fixe pe:
- Autostrada București – Pitești;
- Autostrada București – Constanța;
- Autostrada București – Ploiești;
- Drumul Național 1 București – Ploiești.
Totodată, vor fi instalate echipamente moderne pentru monitorizarea traficului, panouri de informare-avertizare cu mesaje variabile de tip VMS, sistem pentru monitorizarea și controlul rovinietei, cântărirea din mers a camioanelor și stații meteo cu senzori de polei.
De asemenea, sistemul va avea funcția ANPR pentru recunoașterea automată a plăcuțelor de înmatriculare, potrivit caietului de sarcini, consultat de Economedia.
Care este stadiul proiectului
În aprilie 2023, CNAIR a lansat licitația publică și a primit 3 oferte pentru contractul de montare a radarelor fixe și celorlalte echipamente.
Cu toate că nu a fost anunțat, deocamdată, un câștigător, o firă din Turcia a depus contestație la CNSC.
Compania Intetra a sesizat Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), considerând că a fost descalificată nejustificat.
Decizia CNSC este așteptată în câteva zile, procedura fiind în etapa concluziilor scrise.
După ce va fi stabilit câștigătorul licitației, se intră în etapa de implementare a proiectului. Conform contractului, va dura 6 luni etapa de proiectare și un an și jumătate execuția acestuia.
Câte radare fixe vor fi montate pe Autostrada București – Pitești
Conform caietului de sarcini, pe Autostrada București-Pitești vor fi montate:
- 48 de sisteme de detecție incidente;
- 33 de camere mobile;
- 8 camere CCTV;
- 5 stații meteo cu 4 senzori de polei;
- 22 de panouri cu mesaje variabile noi VMS (ambele căi);
- 16 panouri VMS pe bretele;
- 2 sisteme cu bucle inductive pentru măsurarea vitezei între nodurile de circulație;
- 2 echipamente pentru cântărirea din mers a camioanelor.
Camerele video CCTV vor avea funcții cu sistem de mișcare și panoramare (Pan Tilt & Zoom), iar cele fixe cu Zoom fix.
Câte radare fixe vor fi montate pe Autostrada Soarelui
Pe Autostrada Soarelui echipamentul ITS modern va fi montat pe tronsonul mai vechi București – Cernavodă până la kilometrul 162.
Vor fi amplasate:
- 66 de camere detecție incidente;
- 35 de camere mobile;
- 40 de camere CCTV;
- 8 stații meteo;
- 9 panouri VMS;
- un sistem de cântărire din mers;
- 2 echipamente cu bucle inductive pentru măsurarea vitezei între nodurile de circulație.
Câte radare fixe vor fi montate pe Autostrada București – Ploiești
Între șoseaua Petricani și intersecția cu DN 1 Centura Ploiești vor fi instalate 20 de bucle inductive.
De asemenea, vor mai fi montate:
- 42 de camere detecție;
- 29 de camere detecție incidente;
- 16 camere CCTV;
- 4 stații meteo;
- 17 panouri VMS.
Câte radare fixe vor fi montate pe DN 1
Pe DN 1, între București și Ploiești, vor fi montate:
- 16 bucle inductive;
- 28 de camere de detecție incidente;
- 17 camere mobile;
- 7 panouri VMS.
Ce informații vor colecta camerele video și radarele fixe
Buclele inductive pot măsura viteze cuprinse între 10 și 250 km/h și sunt concepute să reziste unor temperaturi exterioare cuprinse între -30 grade Celsius și +60 grade C.
Acestea vor permite colectare următoarelor tipuri de date:
- viteza vehiculelor;
- numărul de vehicule;
- clasificarea vehiculelor;
- direcția și distanța între vehicule în secunde.
Buclele inductive vor permite și stabilirea vitezei pentru mașinile care se deplasează pe contrasens.
Sistemul de detecție incidente va asigura detecția automată a incidentelor, precum oprirea vehiculelor sau scăderea bruscă a vitezei de deplasare.
Subsistemul va genera alarme în următoarele cazuri:
- vehicul oprit;
- mers pe contrasens;
- pieton;
- încărcătură pierdută;
- fum/foc/ceață;
- aglomerare vehicule pe sector monitorizat;
- scăderea vitezei.
Contractul este finanțat din fonduri europene nerambursabile.