Proprietar de diesel: AVANTAJE şi DEZAVANTAJE
Motorina este un carburant pe bază de petrol, derivat din acelaşi petrol brut din case se obţine şi benzina. În urma distilării, carburantul mai uşor devine benzină, iar cel mai greu este transformat în motorină. Deoarece este mai densă decât benzina, motorina produce mai multă energie, astfel o maşină propulsată de un astfel de motor obţine un consum mai bun.
Totuşi există şi dezavantaje, dar să le luăm pe rând.
AVANTAJE
Motorina este un combustibil mai eficient
Când vine vorba de economie la combustibil, dieselul iese câştigător. Diferenţa poate să fie şi de 30% la suta de kilometri.
Suportă utilizarea biocombustibililor
Spre deosebire de majoritatea motoarelor pe benzină, multe propulsoare diesel pot funcţiona pe bază de biodiesel B20, un amestec compus din 80% motorină şi 20% combustibil organic. Biocombustibilul este mai „curat”, dar nu este la fel de economic la motorina clasică.
Motoarele diesel sunt mai durabile
Motoarele diesel sunt realizate din componente mai solide, fiind necesar să suporte o rată de compresie mai ridicată şi funcţionarea pe baza unui combustibil mai greu. Spre comparaţie, un motor diesel poate avea o durată de viaţă dublă faţă de un propulsor asemănător pe benzină.
Întreţinerea
Motoarele diesel nu au bujii clasice sau distribuitor, componente care trebuie înlocuite la intervale regulate. Un propulsor pe motorină are bujii incandescente, diferite de cele clasice. Rolul lor este să crească temperatura din camera de ardere. Ele îşi fac simţită prezenţa mai ales când vremea e rece. Totuşi, în ceea ce priveşte întreţinerea, discuţia rămâne deschisă, alte componente, dar şi reviziile având uneori un cost mai ridicat decât în cazul motoarelor pe benzină.
Forţă
Cuplul este o formă de putere produsă de motor care iese în evidenţă mai ales la urcarea unui deal sau la tractarea unui obiect greu cum ar fi o rulotă. Maşinile cu motor diesel oferă performanţe superioare când vine vorba de cuplu şi capacitate de tractare.
DEZAVANTAJE
Poluarea
Motorina are un nivel de emisii mai ridicat decât maşinile pe benzină. Deşi numărul maşinilor diesel de pe şosea, camioanele incluse, este mai mic decât al celor pe benzină, emisiile produse de ele le depăşesc pe ale celor propulsate de benzină.
Pornirea mai grea iarna
Când temparatura scade sub -18 grade Celsius, maşinile diesel pornesc mai greu. Aceste motoare au nevoie de temperaturi mai ridicate pentru a aprinde combustibilul. Totuşi, acest dezavantaj nu prea mai este întâlnit la motoarele diesel moderne.
Zgomotul
O maşină pe motorină este mai zgomotoasă, iar dacă antifonarea nu este corepunzătoare, nivelul zgomotului, mai ales la rece, poate fi deranjant.
Preţul mai mare la achiziţie
O maşină cu motor diesel are un preţ mai mare faţă de acelaşi model echipat cu un motor pe benzină, de putere asemănătoare. Şoferii care circulă mulţi kilometri pe ani îşi pot amortiza investiţia într-o perioadă acceptabilă, însă pentru cei care circulă maxim 10.000 kilometri pe an vor avea de aşteptat până îşi vor amortiza investiţia prin diferenţa de consum.