Proiectele de infrastructură vor putea fi transferate autorităților locale
Guvernul a adoptat o Ordonanță care prevede că proiectele de infrastructură de interes local realizate cu fonduri europene vor putea fi transferate autorităților locale.
Măsura va permite autorităților locale să intervină pentru modernizarea, extinderea și reabilitarea drumurilor din zona localităților lor. Mai mult, lucrările se vor putea face prin accesarea de fonduri europene.
„Este o soluție așteptată, cerută de mult timp de autoritățile locale, care asistau neputincioase la modul în care anumite rute de transport cu trafic intens aglomerau comunitățile locale, fără a se putea interveni pentru modernizare, extindere sau reabilitare. Astfel, autoritățile locale preiau în gestiune și execuție proiecte de infrastructură rutieră sau feroviară.
De ce trebuie transferate proiectele de infrastructură la autoritățile locale
Prin acest mecanism se rezolvă o problemă acută a Programului Operațional de infrastructură mare, un risc de dezangajare de peste 2 miliarde de euro pentru că sunt proiecte care au întârziat, și acum au posibilitatea să fie transferate la nivel local unde e voință și interes și vor putea fi realizate pentru ca România să nu piardă banii europeni necesari pentru realizarea acestor proiecte”, a declarat Ionel Dancă, șeful cancelariei premierului.
Potrivit acestuia, „actul normativ adoptat de Guvern reprezintă o adevărată revoluţie în domeniul proiectelor de infrastructură derulate cu fonduri europene”.
Care va fi rolul CNAIR în cazul proiectelor locale?
Potrivit ordonanței de urgență adoptate de Guvern, unitățile administrativ-teritoriale din regiunile mai puțin dezvoltate vor putea propune Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) formarea de parteneriate pentru implementarea de proiecte de infrastructură de transport rutier – variante ocolitoare, drumuri de legătură la drumurile naționale, autostrăzi, drumuri expres, drumuri alternative ca soluții pentru descongestionarea de trafic rutier, inclusiv modernizarea/reabilitarea acestora.
De asemenea, unitățile administrativ-teritoriale pot forma asociații de dezvoltare intercomunitare (ADI), în parteneriat cu CNAIR, pentru implementarea unor proiecte de infrastructură.
Autoritățile locale pot accesa și în prezent fonduri europene pentru reabilitarea drumurilor locale, așa cum s-a întâmplat și la Galați cu două drumuri județene. În schimb, nu puteau face acest lucru în cazul drumurilor naționale care trec prin zona localităților, al variantelor ocolitoare și altor proiecte de infrastructură mare, care se putea realiza doar de către Guvern, prin intermediul CNAIR.