Începând din 2008,
Uniunea Europeană a demarat programul ASSET (Advanced
Safety and Driver Support for Essential Road Transport), cu un
buget de 8,2 milioane de euro, a cărui menire este de a testa
echipamente mai sofisticate pentru monitorizarea circulaţiei pe
autostrăzile şi şoselele din ţările Uniunii Europene.
Momentan, testele se desfăşoară în patru ţări (Finlanda,
Germania, Franţa şi Austria), iar durata acestora se întinde pe
trei ani, până la finalul lui 2011. Dacă rezultatele se vor dovedi
pozitive, echipamentul dezvoltat de Centrul Finlandez de Cercetare
VTT va fi produs în serie, urmând a intra în dotarea
poliţiei rutiere din toate ţările UE începâd cu 2013.
Ce înseamnă mai exact această aparatură? Este vorba despre
un sistem avansat de camere de filmat cu conexiune
wireless, echipamentul de test fiind montat, deocamdată,
pe remorci speciale, pentru a permite o mobilitate ridicată a
echipelor de ingineri. Oricum, în faza de producţie de serie,
aparatura va avea dimensiuni mult mai mici, urmând a intra în
dotarea maşinior de poliţie, dar vor exista şi astfel de aparate
montate în anumite locuri de pe şosele şi autostrăzi.
SIstemul de monitorizare poate măsura distanţa între
vehicule, condiţiile suprafeţei de rulare, emisiile
poluante, dar este dedicat şi combaterii
infracţionalităţii pe şosea, detectând atât viteza maşinilor, cât
şi şoferii care nu folosesc centura de siguranţă sau utilizează
telefonul mobil în timp ce conduc.
Cu alte cuvinte, un
„super-radar” menit a ajuta poliţia să monitorizeze mai eficient
traficul şi să aplice amenzi. Aceste sisteme de
supraveghere adună toate informaţiile şi le trimit, prin
intermediul reţelelor wireless, către o bază de date centralizată,
la care au acces forţele de ordine sau autorităţile care se ocupă
de infrastructura rutieră sau de mediu.
Interesant, comunicatul de presă precizează că „această bază de
date este protejată strict prin firewall-uri şi soluţii tehnice
avansate”, imaginile mai vechi de o lună sau cele care nu
au înregistrat încălcări ale legilor rutiere fiind
distruse. Probabil hackerii abia aşteaptă să le
demonstreze autorităţilor că nu e chiar aşa…
Mai rămâne ca în acest sistem să fie integrat
şi Alcolaser, „radarul de
alcool” inventat de ruşi, pentru ca, din 2013, să asistăm
la o monitorizare totală a circulaţiei rutiere în Europa. Ceea ce
ar trebui să contribuie la creşterea siguranţei rutiere, nu?
CREZI CĂ „SUPER-RADARELE” VOR AJUTA SIGURANŢA
RUTIERĂ?