Producătorii germani acuzaţi de măsluirea statisticilor de vânzări de maşini noi
Conform unei analize a celor de la Reuters, vânzările de maşini noi în Germania nu stau pe roze, aşa cum ne arată statisticile oficiale. Chiar dacă în prima jumătate a lui 2012 piaţa auto germană rămâne constantă în teorie, cu o evoluţie insignifiantă de 0,7%, realitatea stă altfel.
Companiile de consultanţă Dataforce şi BDW Automotive au descoperit, destul de uşor, că o parte dintre constructorii auto din Germania aplică metoda ”self-registration”, prin care în statisticile oficiale ale vânzărilor totale sunt incluse şi vânzările de maşini către dealerii proprii.
Ceea ce nu ar fi o problemă, dacă nu am vorbi de un procentaj aproape incredibil: s-a constatat că 3 maşini din 10 vândute în Germania nu sunt cumpărate de clienţi obişnuiţi (persoane private sau firme), ci de dealeri sau chiar de către constructori.
Prin urmare, specialiştii consideră că, în realitate, piaţa auto germană a scăzut cu 5 procente în prima jumătate a lui 2012, această practică ajutându-i pe producători să ”dea bine” atât în faţa opiniei publice, dar şi în faţa consiliilor de acţionari, pe fondul presiunii de a obţine rezultate cât mai bune (în ciuda crizei economice).
Se ajunge astfel la o situaţie periculoasă pe termen mediu: producătorii şi dealerii lor au ajuns să deţină 30% din piaţa de maşini noi din Germania! Din punct de vedere business, vorbim de o bombă cu efect întârziat, deoarece dealerii, chiar dacă în documente arată că au vândut un număr de maşini şi şi-au îndeplinit obiectivul lunar, rămân, de fapt, cu acele maşini nevândute.
Deci, chiar dacă încheie o lună pozitivă, următoarea lună le aduce un minus, deoarece trebuie să scape de acele maşini mai devreme sau mai târziu. La rândul lor, producătorii întreţin acest cerc vicios, acordând bonusuri foarte mari pentru atingerea obiectivelor de vânzări.
O influenţă majoră pe care o are această practică, de ”self-registration”, este creşterea nerealistă a pieţei de maşini second hand. Şi asta deoarece maşinile noi cumpărate de înşişi dealeri sunt apoi repuse în vânzare ca maşini second hand, cu discounturi care merg chiar şi până la 30%!
Pe termen scurt, dealerii rezolvă problema cu surplusul de maşini, însă pe termen scurt şi lung publicul nu va mai fi dispus să plătească aşa mult pentru o maşină nouă. Iar analiştii se tem că, în curând, se va ajunge la o situaţie similară cu aceea prin care a trecut şi SUA acum câţiva ani, cu o mulţime de dealeri care vor da faliment tocmal din cauza acestor practici, dezavantajoase pe termen lung.
În concluzie, deşi nici un producător german nu recunoaşte deschis folosirea excesivă a practicii ”self-registration”, analiştii atrag atenţia că efectele vor fi vizibile foarte curând şi vor afecta serios nu doar piaţa auto germană, ci şi cea europeană.
Adică vor fi din ce în ce mai puţini clienţi dispuşi să plătească preţul real pentru o maşină nouă – situaţie de care importatorii români, de pildă, se lovesc deja de doi ani, după valul marilor discounturi ale maşinilor rămase pe stoc în 2010.