Primul Porsche din istorie a fost redescoperit după mai bine de 100 de ani
Primul vehicul creat vreodată de Ferdinand Porsche, fondatorul mărcii auto germane care îi poartă astăzi numele, a fost redescoperit într-un depozit după 112 ani de uitare.
Dezvoltat şi construit de Porsche însuşi în anul 1898 pentru producătorul de caleşti de lux K.K. Hofwagenfabrik Jacob Lohner & Comp., vehiculul denumit Egger-Lohner-Elektromobil Modell C.2 Phaeton reprezintă puntea de legătură între trecutul electric al lui Porsche şi prezentul hibrid al mărcii cu sediul în Stuttgart, Germania.
Supranumită „P1” (Porsche numărul 1), prima maşină construită vreodată de Porsche arată ca o căruţă fără cai, la fel ca toate automobilele asamblate în acea perioadă, de altfel. Prezentată pentru prima dată în 1898 în cadrul unei expoziţii organizate de Clubul Automobilistic din Austria, căruţa electrică a lui Porsche a dat piept cu concurenţa un an mai târziu, în 1899, la Berlin, unde a participat la un concurs alături de alte 18 vehicule asemănătoare şi multe alte vehicule echipate cu motoare cu ardere internă.
Dii, căluţule. Ah, stai…
Concurenţii din clasa „electric” au avut de înfruntat un traseu de 40 de kilometri care a inclus multiple rampe, o secţiune de 8,6 km dedicată vitezei şi o secţiune de 7,8 km dedicată eficienţei. Cu toate acestea, Ferdinand Porsche a reuşit să obţină medalia de aur, după ce a trecut linia de sosire cu 18 minute mai repede decât ocupantul locului al doilea. Mai mult, P1-le lui Porsche a fost declarat câştigătorul testului de eficienţă deoarece a înregistrat cel mai mic consum de energie în condiţii de trafic urban.
Ferdinand Porsche a construit primul Egger-Lohner C.2 Phaeton la vârsta de doar 22 de ani cu componente electrice create de Vereinigten Elektrizitäts-AG şi cu componente de şasiu şi caroserie produse de compania lui Lohner din Viena, Austria.
Motorul electric octogonal folosit pentru propulsia caleştii fără cai este o invenţie a lui Porsche şi cântăreşte doar 130 de kilograme. Puterea propulsorului este de aproximativ 3 CP la 350 rpm, însă pentru perioade scurte de timp, şoferul poate alege modul „overload”, care ridică puterea la 5 CP.
Motorul electric octogonal e prins cu amortizoare pentru protecţie
Viteza vehiculului este controlată prin intermediul unui sistem de 12 trepte, din care şase pentru mersul înainte, două pentru mersul înapoi şi patru pentru frânare. Potrivit datelor publicate de Porsche, viteza de croazieră este de 24 km/h, iar viteza maximă este de 33 km/h.
Bateriile „Tudor” cu 44 de celule care alimentează motorul electric cântăresc 500 de kilograme şi oferă o autonomie maximă de 80 de kilometri sau în jur de 3-6 ore de funcţionare continuă.
Acum, primul dintre cele aproximativ patru modele Egger-Lohner-Elektromobil C.2 Phaeton construite vreodată poate fi admirat în cadrul muzeului Porsche din Stuttgart, Germania, alături de cel mai spectaculos model al producătorului german din prezent: Porsche 918 Spyder.
Mi se pare fascinant că în urmă cu aproape 116 ani existau vehicule despre care se vorbeşte din ce în ce mai mult acum, în secolul al XXI-lea, un secol considerat de mulţi ca fiind secolul tehnologiei. Astfel, se pare că răspunsul la întrebările despre viitor vin, inevitabil, din trecut.
VIDEO: