Primul oraș din România în care se va testa autobuzul fără șofer

Publicat: 24 09. 2020, 17:02
Actualizat: 24 09. 2020, 17:02

Brașovul este unul dintre cele trei orașe din Europa selectate pentru a testa un autobuz fără șofer.

Proiectul, care poate primi o finanțare nerambursabilă din partea Uniunii Europene de maxim un milion de euro, își propune să testeze și să prezinte publicului servicii de mobilitate cu vehicule autonome de transport persoane de tip navetă în minim 10 orașe europene.

Proiectul se derulează cu sprijinul companiei Siemens. Cele 10 orașe implicate în acest proiect sunt: Barcelona, Brașov, Braunschweig (Germania), Budapesta, Debrecen (Ungaria), Helmond (Olanda), Pavia (Italia), Sant Cugat del Valles (lângă Barcelona), Saue Vallavalitsus (Estonia) și Sfântu Gheorghe. Dintre cele 10 orașe, testarea efectivă se va face în trei dintre acestea, printre care și Brașovul.

Soluția de mobilitate cu vehicule autonome ar trebui să facă legătura între zonele urbane defavorizate și rețeaua principală de transport public sau să înlocuiască liniile de transport public din zonele periurbane/rurale care sunt neeconomice.

Cum funcționează aceste vehicule autonome

Un astfel de vehiculul autonom are capacitatea de a percepe mediul înconjurător, în toată complexitatea sa, cu ajutorul senzorilor, de a prelucra datele primite și de a acționa în mod corect în funcție de datele primite. Sistemele de navigație și detecție ale vehiculului autonom combină tehnologii precum senzorii Lidar (măsurarea distanțelor cu laser), camere video, GPS RTK (real-time kinematic GPS), IMU (sisteme de măsurare inerțiale) și odometrie.

Potrivit unui Raport al Comisiei Europene către Parlamentul European și Consiliul European, cu privire la monitorizarea și evaluarea elementelor avansate de siguranță a vehiculelor, aproximativ 95% dintre accidentele rutiere implică eroarea umană. Vehiculele autonome pot reduce acest procent în număr semnificativ și pot contribui la îmbunătățirea siguranței rutiere.

Experții care au realizat raportul apreciază că tehnologia digitală poate reduce congestionarea traficului și emisiile de gaze cu efect de seră și poluanți atmosferici. De asemenea, aceasta poate crește accesul la mobilitate, prin deschiderea transportului rutier către persoanele în vârstă și persoanele cu mobilitate redusă sau dizabilități, anunță Brasovicity.ro.