Oricât de bine ar fi întreținut un dispozitiv mecanic, în timp, se va uza. Este și cazul transmisiei, așa că e bine să știi care sunt primele semne ce indică probleme la cutia de viteze și cum poți evita o avarie majoră.
Transmisia unui vehicul are în componență o serie de piese care se uzează, în timp.
De aceea, este bine să știți care sunt primele semne de avertizare în ceea ce privește cutia de viteze. Mai ales că poți preveni o avarie majoră a transmisiei dacă remediezi problemele imediat ce le-ai sesizat.
„Alunecarea” este primul semn care indică probleme la cutia de viteze. Această alunecare ar putea să apară din cauza unui convertizor de cuplu defect sau a lichidului de transmisie. În această situație, este indicat verificați nivelul de lichid, dar și calitatea acestuia. Pentru că, dacă are o culoare întunecată, înseamnă că este ars și trebuie înlocuit.
Și mirosul de ouă stricate poate fi un semn că transmisia are probleme. Acest miros provine de la îmbinările care alunecă și se ard. Într-o astfel de situație, trebuie verificat nivelul lichidului de transmisie. Pentru că, de multe ori această problemă apare când nu există suficient ulei în cutia de viteze. Iar componentele din interiorul acestui sistem se pot arde în doar câteva minute.
O problema de transmisie la mașinile automate poate fi întâlnită și atunci când mașină întârzie să intre în viteză. În acest caz, cu siguranță trebuie să mergeți la service pentru ca specialiștii să depisteze ce problema are sistemul de transmisie. În general, problema va fi însoțită și de o avertizare în bordul mașinii. Este important să țineți cont de acest lucru iar când martorul se aprinde, să verificați mașina. În cazul în care veți ignora avertizarea, sunt șanse foarte mari ca transmisia mașinii să cedeze definitiv.
De asemenea, la transmisia manuală, dacă observi că intră greu în anumite trepte de viteză, ar fi bine să mergi la o verificare. Pot fi mici componente în interiorul cutiei care, cu timpul, se slăbesc. Iar dacă vei forța intrarea în treapta respectivă, riști să distrugi total cutia. Astfel, va fi mult mai costisitor să înlocuiești cutia de viteze cu totul, decât 2-3 șuruburi.
Nu ține apăsat ambreiajul în timp ce conduci deoarece asta va duce la o frecare suplimentară și ambreiajul se va uza rapid.
Nu schimba treptele de viteză fără să apeși ambreiajul pentru că transmisia se va uza mai repede.
Nu ține ambreiajul apăsat când staționezi la semafor deoarece asta va duce la uzura rapidă a ambreiajului.
Nu tura în mod excesiv motorul înainte de a trece la treapta următoare de viteză. Vei pune presiune pe cutia de viteze.
Nu schimba treapta a doua imediat după prima treaptă. Acest lucru este recomandat să-l faci doar la o viteză cuprinsă între 10 și 25 km/h.
Nu comuta modul Parking (P) înainte ca mașina să se oprească total deoarece transmisia va fi afectată.
Nu lăsa mașina în modul Neutru (N) cât timp aceasta se află în mișcare. Se va opri fluxul de combustibil către motor și se va reduce controlul asupra mașinii.
Cuplează frâna de parcare mai ales când oprești pe un drum în pantă/rampă. Există riscul ca mașina să o ia la vale.
În momentul în care apar primele semne de patinare a ambreiajului, atunci ar trebui înlocuit întregul kit.
Pentru că acest sistem mecanic este foarte des utilizat, o dată la ceva timp trebuie înlocuit.
Simptomele unui ambreiaj defect sunt, în general:
Dacă accelerarea mașinii e lentă, atunci e foarte probabil să fie nevoie de un kit nou de ambreiaj.
Zgomotele neobișnuite când schimbi treptele de viteză pot indica, de asemenea, că ambreiajul e uzat. Și dacă observi sub pedala acestuia umezeală sau în zona pompei hidraulice, cu siguranță trebuie să ajungi cu mașina în service.
Uneori, când sistemul e uzat, va fi tot mai greu să schimbi vitezele, mai ales la temperaturi scăzute. Sau, poți constata că pedala de ambreiaj este ori foarte moale ori extrem de rigidă. În oricare dintre aceste situații, trebuie să apelezi la un mecanic sau service autorizat. Cel mai probabil, mașina ta va avea nevoie de un nou kit de ambreiaj.