Sunt 15 ani de când 3-ul japonez s-a luat curajos în piept cu maşinile din clasa compactă germană. Niciodată nu ai putut să spui că Mazda3 este o maşină inferioară. În primul rând, Mazda a avut tupeu să forţeze designul de la o generaţie la alta. Din ce în ce mai direct, mai tăios şi fluid. A fost mereu una dintre compactele care nu a arătat bine numai în variantă hatchback. Sedanul a fost opţiunea a doua care a arătat întotdeauna foarte bine. Până azi au fost trei generaţii, cu ultima lansată în 2013. Şi acum, la 5 ani de la ultima lansare mare, 3-ul japonez e deosebit de orice altă maşină vezi pe stradă în aceeaşi clasă. Iar în perioada în care lumea încă mai căuta cai putere şi nu vedea numai verde în faţa ochilor, MPS-ul european de 2.2 litri, turbo, 4 cilindri în linie şi 270 de cai era o maşină care se punea la orice oră cu orice hothatch.
Mazda3 a patra sau al patrulea dacă-i spuneţi numai “3”, a dat primele semne de revitalizare la Geneva. Japonezii au adus conceptul denumit Kai. Nu avem niciun motiv să nu credem că maşina nu va arăta 99.9% conform conceptului. Tot ceea ce vedem în pozele de prezentare e realizabil pentru anii 2018. Iar jumătatea din spate a maşinii arată terifiant de bine (sau de la montantul B la C pentru scrupuloşi).
Prima oară, conceptul a fost arătat la Salonul de la Tokyo şi acum e prima oară când vine în Europa – un continent pe care Mazda se simte ca acasă. Deocamdată, japonezii nu au vorbit multe despre motoare sau performanţe. E clar că vom avea tehnologiile SkyActiv şi ambele versiuni de caroserie ( hatchback şi sedan – la care ar fi păcat ca Mazda să renunţe ).
Aşteptăm acest moment unic şi suntem siguri că va fi unul în care brand-urile premium consacrate chiar îşi vor pune problema unei concurenţe puternice din Japonia, mai ales aici în Europa, pe teritoriul lor traditional. Sigur că şi preţurile vor fi una dintre variabile decisive în clipa unei alegeri. Ok, daţi-ne un 3!
Autor Alexandru Banu