Înainte ca Renault să lanseze cu fanfară primele sale maşini
electrice
Renault Kangoo E.Z. şi
Renault Fluence Z.E., primii paşi în Europa au fost
făcuţi de japonezi, prin
Mitsubishi i-MiEV, împreună cu „verii” săi
francezi
Citroen C-Zero şi
Peugeot iOn.
Iar acum, Mitsubishi i-MiEV devine prima maşină total
electrică pe care specialiştii de la Euro NCAP o supun testelor de
coliziune. În urma cărora verdictul iese unul bun,
maşina obţinând 4 stele din 5, un rezultat
meritoriu pentru o maşină de asemenea dimensiuni.
În privinţa siguranţei pasagerilor maşinii, Mitsubishi
i-MiEV a obţinut un calificativ de 73% pentru pasagerii adulţi,
respectiv de 78% pentru copii (pentru reamintire, la
acelaşi nivel cu
Dacia Duster). Specialiştii sunt de părere că habitaclul a
rezistat la limită în condiţiile date, în cazul unui accident
frontal survenit la o viteză mai mare lucrurile devenind mai grave
– lucru valabil pentru orice maşină de clasă mini.
Şoferul se poate spune că prezintă o zonă critică doar
în ce priveşte pieptul, în timp ce suportul pentru
piciorul stâng poate produce probleme în unele cazuri. În cazul
impactului lateral, maşina a fost depunctată pentru că uşa
şoferului s-a deschis, iar la impactul lateral cu un stâlp
măsurătorile au relevat valori la limită pentru pieptul tuturor
manechinelor.
Foarte important pentru o maşină electrică, elementele
sistemului de propulsie şi bateriile se dovedesc foarte bine
izolate, riscul unui incendiu sau a altor probleme în caz
de accident fiind aproape inexistent. Bateriile, în special, sunt
separate de celula de rezistenţă pentru pasageri şi nu au fost
deloc deteriorate în timpul accidentului.
La protecţia copiilor, Mitsubishi i-MiEV stă, din nou,
bine, specialiştii având observaţii doar asupra
informaţiilor privind statusul airbagurilor, insuficient de
lizibile pentru şofer. Însă, per total, maşina a primit punctaj
maxim pentru protecţia copiilor de până la 3 ani, plasaţi în scaune
speciale pe locurile din spate.
Un punct sensibil al lui Mitsubishi i-MiEV îl reprezintă
protecţia pietonilor, maşina primind un calificativ de
48%. Deşi spoilerul a primit scorul maxim, capota faţă poate afecta
serios picioarele celor loviţi, dar şi capetele copiilor, în cazul
unui impact la viteză medie. i-MiEV se prezintă bine la capitolul
sisteme de siguranţă, oferind standard controlul electronic al
stabilităţii, împreună cu o baterie completă de airbaguri şi
avertizoare pentru uitarea centurii de siguranţă.
În concluzie, Mitsubishi i-MiEV demonstrează că maşinile
electrice nu fac rabat nici în ce priveşte securitatea
rutieră. Rămâne să vedem dacă maşinile electrice Renault
vor fi primele de acest fel care vor primi 5 stele, cunoscut fiind
„apetitul” francezilor pentru calificativele excelente la testele
de siguranţă.