Prim contact cu noua Mazda CX-80 – Un produs mai matur, rafinat acolo unde contează

Publicat: 07 10. 2024, 15:05
Actualizat: 08 10. 2024, 09:21

Mazda a avut curajul să se reinventeze odată cu lansarea noii sale platforme cu motor longitudinal și tracțiune spate la bază. Noul SUV construit pe această arhitectură se adresează familiilor numeroase și remediază problemele pe care le-am avut în trecut cu CX-60.

Japonezii de la Mazda nu s-au axat pe modele electrice, așa cum au făcut-o mulți alți producători, ba chiar au avut curajul să lanseze o nouă platformă cu motoare dispuse longitudinal într-o eră în care se caută reducerea costurilor. În Europa, primul model lansat ce a folosit noua arhitectură a fost SUV-ul CX-60, o alternativă pentru BMW X3, Mercedes-Benz GLC sau Volvo XC60.

Acum, Mazda are un nou flagship în Europa, iar acesta ia forma lui CX-80, fratele mai mare pentru CX-60, mașină care vrea să concureze cu BMW X5 sau Volvo XC90. Am condus noul model în Germania și am revenit cu primele impresii despre cel mai mare SUV-ul al producătorului japonez.

Nu repara ce nu este stricat

Au englezii o vorbă – „if it ain’t broke, don’t fix it” – care se aplică foarte bine filosofiei de design Mazda. Noul SUV CX-80 arată foarte similar cu fratele său mai mic. Până la montantul B, cele două mașini sunt identice, atât pe parte de design, cât și sub capotă, dar și la interior. Așa cum am văzut și pe CX-60, partea frontală este masivă, înaltă, clar denotă că sub capotă poți avea motoare de cilindree mare.

Cu o lungime de aproape cinci metri (4.995 mm) și o distanță între axe de peste trei metri, noua Mazda CX-80 este mai lungă, mai înaltă și are un ampatament semnificativ mai mare decât CX-60. Pentru a fi mai preciși, CX-80 este cu 25 mai lung decât CX-60, ceea ce a creat mai mult loc pentru cei din spate, dar și volum suplimentar de încărcare în portbagaj.

Partea din spate folosește aceleași stopuri cu design în formă de L și semnalizări care pulsează, imitând bătăile unui inimi. Mi-a plăcut să văd că, indiferent de echipare, Mazda a decis să renunțe la evacuările false pe care le-am văzut pe CX-60. Este o decizie corectă, dat fiind și caracterul mai matur al mașinii. Clienții vor avea la dispoziție nouă nuanțe de caroserie, printre care se numără și Soul Red, Artisan Red sau Melted Copper.

În funcție de nivelul de echipare ales, jantele au dimensiuni cuprinse între 18 și 20 de inch. Nivelul de echipare Homura aduce multe elemente negre la exterior, dar dacă optați pentru Takumi veți vedea multe ornamente cromate, care complimentează caracterul mașinii.

Mazda CX-80 oferă spațiu pentru până la șapte pasageri

Fiind o mașină simțitor mai lungă decât CX-60, noua Mazda CX-60 oferă configurații cu șase sau șapte locuri. Versiunea cu șapte locuri folosește o banchetă tradițională, însă cea cu șase oferă câte două locuri individuale pe fiecare dintre cele trei rânduri de scaune. Pe rândul doi regăsim scaune căpitan, care pot fi separate cu o consolă centrală. În standard este inclusă climatizarea pe trei zone, însă echipările superioare oferă încălzire și ventilație pentru rândul al doilea.

În ceea ce privește rândul trei de scaune, Mazda spune că aici pot călători confortabil pasageri de până la 1,70 metri înălțime și cam așa este. O persoană de peste 1,80 metri nu va sta foarte confortabil aici. Totuși, la nevoie, pe distanțe scurte, pot călători și persoane mai înalte în spate.

Restul interiorului este așa cum îl știm de la CX-60, cu materiale plăcute la atingere și multe comenzi fizice. Planșa de bord și consola centrală au fost preluate direct de la CX-60, ceea ce nu este un lucru rău. La fel ca în cazul lui CX-60, intrumentarul de bord este destul de simplu, dar rezoluția este bună. Totuși, mi-ar fi plăcut să văd că Mazda profită mai bine de spațiul pe care îl are pe acest ecran, dar măcar poate fi asistat de un head-up display mare și lizibil, proiectat direct în parbriz.

CX-80 preia tehnologiile lui CX-60, însă plusează cu mai multă practicalitate

Sistemul central de infotainment folosește un ecran de 12.3 inch, fiind același pe care l-am văzut pe CX-60. Interfața nativă nu poate fi controlată prin atingere, ci prin controller-ul montat pe consola centrală, care aduce aminte de cel folosit pe automobilele BMW. Din fericire, în Android Auto și Apple Carplay acesta oferă interacțiune direct prin touchscreen, dar controller-ul fizic rămâne, în opinia mea, mai ușor de utilizat în mers.

Prin mașină vom regăsi porturi USB-C pentru încărcare (două în față și două în spate), dar și o priză de 220V în portbagaj, foarte utilă dacă aveți de alimentat o ladă frigorifică, spre exemplu. În portbagaj regăsim și soluții inteligente de stocare, precum clasicele cârlige pentru cumpărături, plus că poate fi bifată opțiunea unui hayon cu acționare electrică.

În spatele acestui vom regăsi minimum 258 de litri (cu toate scaunele ridicate), iar dacă rabatăm rândul trei de scaune spațiul crește până la 687 de litri. Cu ambele rânduri de scaune rabatate, capacitatea de încărcare crește până la 1.971 de litri. În plus, Mazda CX-80 poate tracta până la 2.500 kg.

Mazda a rafinat trenul de rulare pentru CX-80

Mazda pune la dispoziția clienților două motorizări pentru CX-80. Doritorii vor putea alege dintre un propulsor hibrid cu încărcare la priză ce are la bază un motor pe benzină de 2.5 litri sau un diesel de 3.3 litri, cu șase cilindri și tehnologie mild-hybrid. Indiferent de motorizare, mașinile sunt dotate cu o transmisie automată cu opt rapoarte.

Cu ocazia acestui eveniment de lansare am avut la dispoziție ambele motorizări. În prima zi am condus un exemplar dotat cu motorul diesel de 3.3 litri, pe care l-am condus și pe CX-60. Din start am putut observa faptul că motorul este mai silențios și livrează puterea într-un mod și mai liniar decât înainte. Cei 254 CP și 550 Nm propulsează ușor caroseria de peste două tone a Mazdei CX-80, iar consumurile au rămas așa cum le știam – mici.

După circa 150 de kilometri parcurși în mare parte pe autostrăzi, am terminat ziua cu un consum de 7.1 litri/100 km. Am fost plăcut surprins să văd că Mazda a eliminat acele șocuri nedorite pe care cutia de viteze automată le dădea la pornirea motorului și câteodată în mers. Câteodată mai poți auzi cum mecanismele transmisiei lucrează, dar asta dacă chiar vrei să asculți, altfel sunt imperceptibile pentru șoferul obișnuit. De asemenea, sistemul Start/Stop a fost îmbunătățit, fiind mult mai rafinat în funcționare. Motorul pornește și se oprește acum fără a smuci, așa cum ar trebui să fie pe o mașină care vrea să se bată în segmentul premium.

Hibridul este capabil de 60 km autonomie pur electrică

De cealaltă parte avem motorizarea PHEV de 2.5 litri. Aceasta folosește o baterie de 17.8 kWh, iar Mazda anunță o autonomie maximă de 60 km. În cea de-a doua zi, când am avut la dispoziție această motorizare, eu și colegul de mașină am reușit să parcurgem 58 de kilometri înainte de a goli bateria sistemului electric. Și nu am menajat mașina, climatizarea funcționând și, pentru că a fost o dimineață rece, ne-am tratat și cu niște scaune încălzite.

Cei 327 CP și 500 Nm permit mașinii să sprinteze de la 0 la 100 km/h în 6,8 secunde, cu 1,6 secunde mai rapid decât dieselul de 3.3 litri. Totuși, motorizarea cu șase cilindri se simte mai rafinată și mai robustă, cu rezerve de putere care nu vor dezamăgi. Dacă știi că faci mulți kilometri, ea este aleasa. Dacă nu, mergi pe hibridul cu încărcare la priză.

Ce-i drept, parcă nu se simte la fel de puternic precum motorul cu șase în linie. Chiar dacă pe hârtie este mai puternic, propulsorul hibrid nu este la fel de alert precum motorizarea diesel. Acest lucru are loc pe modul Hybrid, unde pare că motorul termic și cel electric nu lucrează mereu împreună. Modul Sport trezește sistemul la viață, iar cele două unități de putere lucrează pentru a-ți oferi performanțe maxime atunci când apeși pedala de accelerație.

De asemenea, există și un mod de rulare pur electric, caz în care motorul electric de 175 CP va propulsa de unul singur caroseria. Dacă mergi pur termic, fără să încarci bateria, Mazda declară un consum medie de 8,1 litri/100 km. Valori similare am putut observa și în condiții reale, odată ce am descărcat complet bateria.

Calibrarea suspensiei face diferența

În zilele în care am avut la dispoziție CX-60 am constatat că suspensia, în special cea de pe puntea spate, este foarte rigidă. Am crezut inițial că mi se pare, dar pasagerii mi-au confirmat că nu mi se părea. Odată cu CX-80, Mazda a recalibrat suspensia independentă, astfel că se simte o diferență considerabilă între cele două modele.

Mazda CX-80 oferă în confort superior la rulare, cu toate că japonezii au ales să păstreze o setare ușor rigidă, în stilul caracteristic. Însă, mașina filtrează mai bine denivelările și nu transmite vibrații în caroserie, așa cum observam anul trecut în timpul textului cu CX-60.

Am putut conduce doar mașini echipate cu jantele mari, cele de 20 de inch în diametru, însă anvelopele au un talon destul de înalt. Dacă vreți confort maxim, cea mai bună variantă sunt jantele de 18 inch, pentru că CX-60 nu poate fi dotat cu suspensii pneumatice, ceea ce ar putea să pună acest model în dezavantaj. Competitori precum BMW X5, Mercedes-Benz GLE și chiar Volvo XC90 oferă posibilitatea echipării cu o suspensie pe perne de aer, iar lipsa acesteia din gama CX-80 ar putea să îndepărteze câțiva posibili cumpărători.

Din fericire, mașina are maniere rutiere foarte bune, doar să nu vă așteptați ca acest SUV de peste două tone să se manevreze ca o mașină sport. Însă, când vine vorba de transportul pasagerilor în confort, CX-80 se achită cu brio de sarcină, iar pe viraje nu își pierde cumpătul.

Concluzii

Mazda pare că a ținut cont de feedback-ul clienților și a reușit să rafineze noua sa platformă. CX-80 beneficiază de toate aceste cunoștințe acumulate, pe care sperăm să le vedem aplicate curând și pentru CX-60.

CX-80 se adresează familiilor numeroase, care vor o mașină spațioasă cu maniere rutiere bune, ci nu un off-roader. Comparativ cu rivalii săi germani, spre exemplu, Mazdei CX-80 îi lipsesc unele dotări precum masajul în scaune sau suspensia pneumatică. Japonezii au ales o abordare tradițională, axată pe calitatea materialelor și asamblării, completată de o ambianță plăcută.

Acum această cabină bine închegată este completată și de o suspensie confortabilă, iar calibrările aduse motoarelor și transmisiei automate contribuie la o experiență mai plăcută în utilizare. Designul va atrage cu siguranță clienți, la fel și spațiul interior și lista extinsă de dotări, însă gama de motorizări este restrânsă.

În România, prețurile pentru noua Mazda CX-80 pornesc de la 55.990 de euro pentru versiunea PHEV și de la 61.990 de euro pentru dieselul de 3.3 litri.