Prezumţii sumbre pentru piaţa auto europeană: criza auto continuă până în 2020!
”Criza auto se prelungeşte până în 2020!” este un avertisment pe care îl dă compania de consultanţă şi analiză Alix Partners, care ia ca punct de referinţă vânzările de maşini din 2006.
Atunci, pe plan european s-a înregistrat un număr de 16,8 milioane de maşini noi vândute, un adevărat boom auto. Însă, la 6 ani distanţă, vânzările de maşini noi de pe Bătrânul Continent sunt mai reduse cu nişte milioane de unităţi şi mulţi dintre constructorii auto au probleme mai mult sau mai puţin grave.
Anul 2012 este de aşteptat să se termine cu un număr de circa 13,3 milioane de unităţi vândute pe plan european, dar 2013 şi 2014 se anunţă şi mai pesimiste, cu vânzări de maximum 11 milioane de maşini noi.
Analiştii consideră că scăderea de 35% a pieţe de maşini noi din Europa e mai mult decât un semnal de alarmă, consecinţele fiind mai grave decât îndrăznesc oficialii să recunoască.
Prin urmare, pentru a salva costurile, marii producători auto vor fi nevoiţi să apeleze la programe de restructurare drastice, adică multe concedieri şi închideri de fabrici (40% dintre acestea lucrează deja mult sub capacitate). În paralel, se va duce o politică agresivă de preţuri, pentru a convinge o clientelă din ce în ce mai puţin numeroasă.
În lipsa unor programe serioase de redresare economică, mai ales în ce priveşte ţările cele mai dezvoltate din Europa, aceste politici de tăieri de costuri nu vor face altceva decât să amâne ”decesul” unor mărci auto. De aceea se pune un mare accent pe alianţele între diverşi constructori, în ideea de a se salva de la un faliment sigur.
Un alt lucru rămâne sigur: până la sfârşitul acestui deceniu, lumea auto pe plan european se va schimba radical, iar platformele tehnice modulabile vor fi principalul atu al noilor grupuri auto.