Poveştile din spatele detaliilor fac spumă în istoria mărcilor
Spunem amin uneia dintre cele mai puternice şi frumoase industrii din lume. Ne duce şi ne aduce, încolo şi-ncoace, bani şi avantaje, ne aduce de toate. Maşinile sunt ca oamenii şi vor să fie ca noi. Au personalitate în funcţie de marcă şi de model, au puteri, sunt mai arătoase sau mai musculoase. Maşinile au început să ne şi vorbească, le-au crescut urechi digitale şi au inteligenţă artificială. Le puetm considera fiinţe mecanizate, superioare.
Istoria lor începe de acum peste 100 de ani. Avem un secol de evoluţii fantastice, dramatice, de schimbări colosale în industrie. De schimbări tehnologice, de schimbări economice, de schimbări la conduceri. Cine mai stăpâneşte pe cine, cine mai cumpără jumătate din concurenţă, ce motoare şi platforme îşi împrumută unii, celorlalţi. E o industrie “atât” de mişcătoare şi respiră atât de bine că o simţim umanoidă.
Toate mărcile şi brand-urile au plecat dintr-un punct T0, apoi şi-au clădit o istorie. Cele care au reuşit, au supravieţuit. Şi totul a început cu un model de maşină, într-un garaj, pe undeva. După prima cheie – care era de fapt un demaror -, venea primul pas firesc – numele. Ce nume îi dăm? Aşa au apărut maşinile. Apoi, meşterii acestor business-uri s-au gândit şi la o siglă care să-i diferenţieze de concurenţă.
În 1927, destul de târziu în raport cu ceilalţi producători de atunci şi de azi, Volvo a scos OV 4, o maşină care a plecat din garaj cu spatele din cauza unei greşeli la o viteză – conform Jaopnik. Şi era şi cabrio, o alegere nesănătoasă pentru vremea suedeză. Pictorul şi designer-ul Helmer MasOlle a făcut logo-ul brand-ului Volvo. Prima variantă. Pentru că radiatoarele nu aveau grile atunci, el a montat sigla pe o dungă diagonală de susţinere. Ăsta era scopul ei, nu de design.
Şi ce dacă mai târziu au apărut grilele sau capotele pe care puneai direct sigla? Cineva s-a gândit că peste aproape un secol vom descoperi povestea acelei dungi diagonale, iniţial fără rost în comunicarea spiritului Volvo. Acum nici că mai vezi identitatea brand-ului fără ea. E bine că nu le-a trecut prin cap chinezilor de la Geely să simplifice ei treaba ca să mai reducă un cost de producţie cu 2-3 euro.
Autor Alexandru Banu