Povestea valizei automobile realizate de Mazda
Anii ’90 au adus euforie în multe domenii, inclusiv pentru industria auto. Încheierea războiului rece proiecta o notă de optimism în aer, iar tehnologiile avansau mai rapid ca oricând. Orice părea posibil în acele zile, inclusiv un automobil într-o valiză. A fost ideea unei echipe de ingineri Mazda, care s-a bucurat de un succes neașteptat. Iată povestea valizei automobile realizate de Mazda.
Optimismul a ajuns inclusiv la sediul producătorului auto japonez Mazda, care traversa o perioadă excelentă. Cererea pentru roadsterul MX-5 abia putea fi acoperită, iar Mazda devenise în 1991 primul producător auto japonez care câștiga celebra cursă de 24 de ore de la LeMans. Cu un prototip având motor rotativ, chiar. În același an, a prezentat un concept cu motor rotativ alimentat cu hidrogen – Mazda HR-X.
În această atmosferă optimistă a luat naștere competiția internă de idei Fantasyard, desfășurată între 1989 și 1991. În cadrul acesteia, echipe de ingineri din diferite departamente ale Mazda propuneau idei creative pentru dezvoltarea mobilității. În cadrul acestei pepiniere de idei a luat naștere cel mai nebunesc proiect imaginat vreodată – valiza automobilă. Ideea a fost propusă de o echipă de ingineri de la departamentul de dezvoltare al cutiilor de viteze.
Povestea valizei automobile Mazda: Orice copil și-ar fi dorit așa ceva
Numită „mașina valiză”, aceasta era realizată dintr-o valiză Samsonite cu dimensiunea de 57×75 cm, o tricicletă și un motor în doi timp de 34 cmc. Asamblarea cartului dura mai puțin de un minute – propteai roata centrală pe poziție, adăugai cele două roți din spate, apoi fixai scaunul și erai gata de drum. Motorul, care dezvolta 1,75 CP, asigura o viteză de deplasare de până la 30 km/h. Ne imaginăm că era extrem de distractiv.
Întregul ansamblu cântărea 32 de kilograme, așa că nu era chiar cea mai comodă valiză. Desigur, nu a ajuns niciodată în producția de serie, dar a fost atât de populară încât a servit ca un vehicul de marketing eficient pentru Mazda. Încântați de succes, japonezii au mai construit două exemplare – unul pentru Statele Unite și celălalt pentru Europa. Acesta din urmă a fost prezentat în 1991 în cadrul salonului auto de la Frankfurt, alături de mașina câștigătoare la LeMans, Mazda 787B.
În prezent, doar modelul destinat pieței americane a supraviețuit. Valiza automobilă originală a fost „distrusă accidental”, orice ar însemna acest lucru, în timp ce replica europeană a dispărut în circumstanțe neelucidate.