Vânzările de mașini electrice sunt în creștere de la o lună la alta și tot mai mulți șoferi își doresc un autoturism nou din acest segment. Probleme apar atunci când vine vorba de numărul stațiilor de încărcare disponibile, iar în România autoritățile au cam rămas în urmă la acest capitol.
Din acest motiv tot mai mulți șoferi de mașini electrice caută soluții proprii pentru rezolvarea problemelor legate de numărul mic de stații. Cei care locuiesc la casă sunt cei mai avantajați pentru că pot să apeleze la câteva soluții convenabile pentru încărcarea propriilor mașini electrice.
Pe lângă montarea unei stații de încărcare conectată la sistemul furnizorului de energie electrică au apărut în ultimii ani tot mai multe oferte pentru instalarea de panouri solare. În acest caz sistemul fotovoltaic poate fi folosit și pentru încărcarea unei mașini electrice, iar prețul facturii de curent va fi ceva mai redus.
Dar instalarea unui astfel de sistem presupune o serie de costuri ridicate și fără o schemă de ajutor oferită de stat amortizarea investiției poate să dureze destul de mult. Înainte de cumpărarea unui sistem cu panouri solare trebuie efectuate câteva calcule legate de consumul anual casnic și numărul de kilometri parcurși în același interval cu autoturismul electric.
Panourile solare sunt de mai multe tipuri și cel mai potrivit pentru cei care dețin o mașină electrică este un sistem hibrid. Acesta integrează un invertor, panourile solare și bateriile pentru stocare surplusului de energie. Invertorul gestionează, de asemenea, fluxul de energie dintre utilizarea casnică, baterii și livrarea către rețeaua furnizorului dacă proprietarul vrea să vândă din energia electrică produsă.
Un astfel de sistem fotovoltaic a fost montat de șoferul unui autoturism electric din Scoția pe locuința proprie. După analiza facturilor de energie aferente casei din ultimele 12 luni, inclusiv încărcarea a două vehicule electrice, consumul anual aproximativ a fost de 6500 kWh. În acest caz sistemul cu panouri solare necesar ar trebui să furnizeze un minim de 6000 kWh și consumul mediu nu ar trebui să depășească de 226 kWh pe lună pentru amortizarea costurilor.
Acest sistem fotovoltaic costă în Scoția aproximativ 12.435 de euro fără subvenții și include un invertor hibrid de 5 kW pentru a convertirea curentului plus o baterie de 48 V. Proprietarul a ales să livreze surplusul de energie în rețea pentru a mai câștiga ceva din investiție, însă atunci când sunt condiții meteo optime poate utiliza sistemul și pentru încărcarea autoturismului electric. În luna martie consumul total a fost de 330 și sistemul de panouri a generat 380 kWh. O zi cu soare din plin a fost contabilizată cu o producție de 34 kWh de electricitate și astfel alimentarea mașinii a fost aproape gratuită.
Și la noi tot mai mulți posesori de mașini electrice caută soluții pentru evitarea stațiilor publice de încărcare. Pe un site specializat am găsit câteva experiențe interesante ale unor utilizatori de la noi ce au apelat la astfel de sisteme pentru alimentarea cu energie a locuinței și a autoturismului. Și la noi consumul anual al unei gospodării a fost estimat între 6000 și 7000 kWh.
Unul dintre cei care a oferit mai multe detalii tehnice pe site-ul menționat mai sus a ales un sistem cu panouri fotovoltaice de 6.27 kWp asociat cu un invertor monofazat hibrid de 5 kW. Conform unei simulări în zona unde are amplasată locuința acest sistem ar trebui să producă 6500 kWh anual. Sistemul trebuie să aibă funcția “Divert”: prin intermediul acesteia se măsoară surplusul de energie ce ar urma să fie livrat în rețea și ce e în plus poate fi trimis pentru încărcarea autoturismului.
Utilizatorul acestui sistem susține că fără schema de ajutor din programul Casa Verde costurile cu instalația fotovoltaică ar putea fi amortizate în aproximativ 10 ani. Mai ales pe timpul verii încărcarea unei mașini electrice prin intermediul unui astfel de sistem poate fi făcută cu costuri minime, iar o capacitate de stocare extinsă poate fi de folos și pe timpul rece.