Porsche unicat: Cayenne-ul decapotabil care nu a văzut lumina zilei
Porsche Cayenne aniversează 20 de ani, iar Porsche trece prin istoria modelului care a adus producătorul de mașini sport pe piața SUV-urilor.
Porsche Cayenne a fost primul SUV al constructorului din Stuttgart. Lansat prima dată în anul 2002, acesta se înfrățea cu Volkswagen Touareg, ambele mașini fiind construite în aceeași fabrică. Porsche a luat în considerare încă de la început forme alternative de caroserie. La scurt timp după lansarea modelului de prima generație, în decembrie 2002, au fost luate în considerare trei variante suplimentare. Printre acestea erau un coupé, dar și o versiune întinsă cu 20 de centimetri, care avea și un rând suplimentar de scaune. Cea de a treia varianta a fost un model cabrio. Surprinzător, ceea ce părea a fi cea mai puțin favorabilă variantă a fost chiar construită.
Astfel, o decapotabilă bazată pe Cayenne a fost construită. Astăzi, există încă un singur exemplu de Cayenne cabrio păstrat în depozit la Muzeul Porsche. Cu toate acestea, nu este un prototip funcțional, ci ceea ce este cunoscut sub numele de Package Function Model.
Proiectanții au scos acoperișul, dar au renunțat la măsurile de rigidizare a caroseriei necesare unei decapotabile. Incapabil să ofere o o ținută de drum sigură și stabilă, vehiculul este transportat la destinație atunci când este necesar. Test drive-uri nu au fost niciodată planificate, deoarece prototipul a fost construit doar pentru a evalua patru criterii.
Porsche Cayenne Cabrio aproape că a fost realitate
Au existat tot felul de dispute legate de cum ar trebui să arate mașina și dacă aceasta ar fi fezabilă. Au fost discuții referitoare la practicabilitate, la spațiul interior, dar și la mecanismul de decapotare. Chiar și la cum ar trebui proiectat partea din spate. În 2002, a existat încă un dezacord cu privire la problema finală și două secțiuni spate diferite au fost proiectate pentru model. Lampa din spate din stânga a fost reglată jos în spatele mașinii, în timp ce cea din dreapta era vizibil mai sus.
Mecanismul de decapotare nu a trecut niciodată de faza de proiect simulat pe calculator. Progresul nu a fost însă pierdut. Noile generații de 911 Targa utilizează acum un concept asemănător cu cel creat pentru Cayenne Cabrio. Astăzi, materialul textil este depozitat în portbagajul mașinii și trebuie montat manual dacă este necesar.
„Un SUV decapotabil este o provocare atât din punct de vedere estetic, cât și formal”, spune Michael Mauer, care nu era încă în funcție în 2002, analizând conceptul astăzi. „Un SUV are întotdeauna o caroserie mare și grea. Combinați asta cu o jumătate superioară mică și apoi tăiați acoperișul, obțineți forme foarte ciudate care ies din asta”, a mai adăugat Mauer.
În timp ce ideea de coupé din a fost reluată ulterior și implementată în 2019 într-un model de producție de succes, Porsche nu a continuat ideea cabrioletului. Prognozele privind profitabilitatea nu erau deosebit de promițătoare și au rămas îndoieli cu privire la faptul că mașina va arăta la fel de atrăgătoare pe cât ar trebui să arate un Porsche.