Polițiștii se dotează cu sisteme mobile pentru depistarea șoferilor indisciplinați în trafic, dar și a celor care au consumat substanțe interzise.
Obiectivul acestei investiții este creșterea gradului de siguranță rutieră și întărirea capacității de acțiune a Poliției Române, prin dotarea cu autospeciale, echipamente și infrastructură hardware și software. Potrivit notei de fundamentare, este vorba de un „sistem mixt mobil” care va vor permite polițiștilor să identifice rapid în trafic șoferi aflați sub consumul substanțelor psihoactive.
Proiectul vizează achiziția a 300 de autospeciale, 250 de aparate pentru măsurarea vitezei de circulație, 44 de dispozitive mobile pentru depistarea consumului de substanțe stupefiante, 4.000 de dispozitive mobile pentru dotarea polițiștilor, dar și 1.400 de imprimante mobile. Proiectul va creşte prezenţa în trafic a poliţiştilor rutieri şi va reduce timpul de intervenţie a acestora. Mai mult, sistemul de monitorizare prevede realizarea de analize geospaţiale complexe privind siguranţa rutieră şi transmiterea acestora către instituţiile abilitate.
În plus, se urmăreşte crearea unei baze de date naţionale cu elementele de pe drumurile publice care afectează siguranţa rutieră, precum şi identificarea mai rapidă a punctelor negre – porţiuni din drumurile publice unde se produc frecvent accidente rutiere. Apariţia acestor puncte negre va fi comunicată mai usor şoferilor prin aplicaţia Infotrafic.
În cadrul proiectului se va realiza și modernizarea necesară a infrastructurii hardware și software a sistemului informatic al Poliției Române – SISPOL, precum și achiziția serviciilor de instruire pentru cele două aplicații care urmează a fi dezvoltate în cadrul proiectului.
Potrivit HG 971/2020, care a fost deja publicată în Monitorul Oficial, investiţiile în acest sistem, care se ridică la 126,8 milioane lei, se vor realiza din fonduri externe nerambursabile (Programul operațional Infrastructură mare 2014-2020) şi de la bugetul de stat, prin Ministerul Afacerilor Interne. Durata proiectului este de 36 de luni.
Din punctul nostru de vedere, siguranța traficului rutier ar crește exponențial dacă acești bani ar fi investiți într-un sistem de camere fixe de monitorizare a traficului care să permită sancționarea șoferilor care pun în pericol siguranța circulației. În România nu există conceptul de „conducere periculoasă”, care în alte țări se pedepsește extrem de aspru, pur și simplu pentru că nu există nicio modalitate de depistare a șoferilor agresivi.
Potrivit unui studiu recent, mai mult de jumătate dintre șoferii români nu se simt în siguranță în trafic, iar montarea de camere fixe este indicată ca soluție pentru eliminarea agresivității în trafic de majoritatea celor chestionați.