Poleiul depus pe șosele este mult mai periculos decât gheața, pentru că atunci când acoperă şoseaua poate crea senzația că asfaltul este doar ud, nu şi îngheţat. Acest lucru se datorează faptului că bulele de aer din apa îngheţată sunt foarte rarefiate, ceea ce face ca stratul să fie extrem de transparent. În engleză poleiul este denumit “black ice”, sau gheața neagră.
Întrebat cât de mult influențează diferențele de altitudine între o șosea aflată la sol și un pod, expertul în siguranță rutieră Sorin Bădiță a afirmat pentru digi24.ro că pot exista situații periculoase, înlesnite de polei și gheață, mai ales pe partea de coborâre de pe un pod. ”Zona aceea trebuie să ma gândesc, acolo este polei, având poduri viaducte, tot timpul păstrăm o distanță corespunzătoare față de mașina din fața noastră. (…) Reduc din timp, progresiv folosind frâna de motor”. Argumentul este simplu: exstă o diferență de temperatură între sol și poduri, care poate di și de câteva grade.
Acesta a afirmat că și cu o viteză regulamentară, obstacolele pot deveni greu de evitat. ”Foarte greu de evitat obstacolele. Vezi, nici n-am mai vorbit pentru că am fost atent să pot controla mașina chiar dacă este o simulare. La viteze mai mari este mult mai greu de controlat mașina. Șansele sunt minime”, a spus expertul, folosindu-se de un simulator rutier.
Amintim că un accident în lanț a avut loc pe un pod situat pe DN1 duminică (4 decembrie). În carambolul creat în localitatea Dârste, la ieșirea din Brașov pe sensul de mers spre București, au fost implicate 17 autoturisme, printre care și o ambulanță. Se pare că șoferii implicați circulau regulamentar, însă ”gheața neagră” și condițiile meteo nefavorabile i-au împiedicat să își continue drumul. În luna decembrie 2021 a avut loc un accident similar pe podul Nicolae Grigorescu de la marginea Bucureștiului.
Șoferii implicați în aceste evenimente rutiere au declarat mai apoi că mașinile lor au alunecat, deși până la intrarea pe pod asflatul părea cât se poate de uscat.