Podul de la Brăila, cel mai scump muzeu rutier din România
Podul de la Brăila ar putea deveni cel mai scump muzeu rutier din România, chiar dacă lucrările avansează în ritmul cuvenit. Asta deoarece nu există niciun plan pentru drumurile de legătură care conectează podul la rețeaua existentă.
Lucrările impresionante ale podului suspendat peste Dunăre de la Brăila avansează într-un ritm foarte bun, însă noi întârzieri birocratice în autorizarea lucrărilor pentru drumurile de acces la pod vor transforma în 2022 această lucrare de 2 miliarde de lei în (probabil) cel mai ruşinos muzeu din istorie, scrie Asociaţia Pro Infrastructură, care publică şi imagini.
La cele două turnuri principale ale podului ce vor avea peste 190 de metri înălţime se lucrează 24 de ore din 24, şapte zile din şapte, ele urcând zilnic cu peste 2 metri.
„Sistemul de cofraj glisant care se auto-ridică constant a fost realizat în Austria. Macaralele turn ce aprovizionează podul la înălţime au început să fie sprijinite în pilonii turnurilor, urmând şi ele să se auto-înalţe cu elemente metalice pentru a ţine pasul cu urcarea turnului. Până la finalul anului se va atinge cota finală a celor 2 turnuri, urmând în 2021 ca japonezii de la IHI să înceapă o altă etapă extrem de spectaculoasă: suspendarea cablurilor pe care se va sprijini tablierul metalic. În paralel, în şantierul naval VARD Brăila italienii de la Fincantieri asamblează cele 86 elemente ce vor constitui tablierul metalic al acestui pod. Au fost investiţi în ultima perioadă peste 10 milioane de euro în tehnologizarea şantierului (clădiri noi, echipamente de ultimă generaţie etc) doar pentru acest proiect. Cele 3 linii de producţie paralele transformă în mai multe etape zecile de mii de tone de tablă în elemente de tablier de aproximativ 30X25X3 metri. Aceste elemente sunt apoi testate, măsurate, pre-asamblate, vopsite şi depozitate în aşteptarea urcării pe barjă pentru a fi transportate în 2021 pe poziţie”, afirmă cei de la asociaţia citată.
În afara celor două turnuri se mai execută lucrări la cele două blocuri de ancoraj ale podului şi la viaductele de acces, acolo unde există autorizaţie de construire.
Podul de la Brăila va fi cel mai scump muzeu: Nu există drumuri de legătură
În schimb, drumurile de legătură de la pod spre Brăila, Jijila şi Măcin ce totalizează peste 20 de kilometri nu sunt autorizate nici până acum, deşi contractul este semnat din ianuarie 2018. Decizia de expropriere pentru exproprierile suplimentare încă nu a fost emisă, iar procedura de revizuire a acordului de mediu se prelungeşte nepermis de mult, conform sursei citate.
„Dacă o autorizare în această toamnă ar fi permis la limită finalizarea drumurilor în acelaşi timp cu podul, în condiţiile actuale, autorizarea lucrărilor abia la primăvară va împinge finalizarea lucrărilor de drum în anul 2023 şi transformarea podului într-un muzeu de 2 miliarde de lei. Solicităm Guvernului prin toate instituţiile abilitate din subordine să deblocheze situaţia autorizaţiei de construire pentru drumurile de legătură în cel mai scurt timp”, conchide Asociaţia Pro Infrastructură.
Podul peste Dunăre aflat în construcție la Brăila ar trebui să fie un adevărat Golden Gate românesc în momentul finalizării. Conform contractului, acesta este decembrie 2021.