Podul Ciurel în cifre. Este cea mai scumpă și mai inutilă lucrare de infrastructură din București?

Publicat: 16 02. 2021, 07:33
Actualizat: 16 02. 2021, 12:24

Podul de la Ciurel este cea mai controversată lucrare de infrastructură din București. “Este cel mai scump viraj la stânga din istorie”, au fost puși la zid inițiatorii proiectului. “Este inutil”, au spus mulți șoferi. Dar chiar așa să fie?

GALERIE FOTO

Structura controversată ar fi trebuit să facă, atunci când va fi fost finalizată, conexiunea dintre Splaiul Independenței (zona Regie) și Autostrada A1 București-Pitești. Fluxul de mașini de pe pod ar fi trebuit să fie preluat de un bulevard nou, paralel cu Bulevardul Iuliu Maniu. “Străpungerea”, cum au numit-o inițiatorii săi, ar fi degajat traficul sufocat de pe Bulevardul Iuliu Maniu și de pe celelalte artere din cartierul Militari. Conexiunea cu autostrada însă, nu s-a mai realizat, iar podul s-a oprit dincolo de Șoseaua Virtuții, pe strada Amilcar C. Săndulescu.

Lucrările au demarat în 2014, după mai multe obstacole întâmpinate de proiect. Primăria a avut probleme uriașe cu exproprierile. De mai multe ori, în urma unor contestații, autorizația de construcție chiar a fost anulată în instanță. Deciziile nu au făcut decât să amâne termenul finalizării.

Chiar și după ce a fost finalizat și dat în circulație, podul Ciurel a fost aspru criticat. În practică, autobuzele care se deplasează din direcția Crângași pe Șoseaua Virtuții nu au loc să vireze pentru  a urca pe pod fără a intra pe sensul celălalt.

Podul Ciurel din București – cifrele unui „viraj la stânga”

Pasajul suprateran include un pod hobanat și o porțiune clasică, ridicată pe piloni, cu rampe de ieșire pe Șoseaua Virtuții și Splaiul Independenței.

Construcția are o lungime totală de aproximativ un kilometru. Podul hobanat se întinde pe 235 dde metri. Pilonul central se ridică până la o înălțime de 68,2 metri.

66.000 de metri cubi de pământ s-au folosit pentru terasamente și 20.000 metri cubi de balast stabilizat. Constructorii au folosit 40.000 de metri cubi de beton, 5.150 de tone de tablier și armătură metalică, plus 310 tone de oțel pentru hobane. 13 kilometri de bordură și 7,5 kilometri se regăsesc pe podul deschis circulației în 2020.

50 de milioane de euro a costat proiectul. “Este cel mai scump viraj la stânga”, a fost gluma făcută de șoferi în mediul online. Înainte de inaugurarea podului, conducătorii auto care se deplasau pe Șoseaua Virtuții și voiau să ajungă pe Splaiul Independenței virau la stânga la semafor.

În urmă cu un an, actualul primar general al Capitalei, Nicușor Dan, susținea că “ar fi o aberație continuarea proiectului Podul Ciurel până în Autostrada București-Pitești.” Continuarea prevedea construirea unui bulevard paralel cu Bulevardul Iuliu Maniu, care să preia o parte din fluxul de mașini care intră în București de pe autostradă. Edilul spunea atunci că astfel, cei care vin dinspre Craiova sau Pitești ar fi direcționați să traverseze Capitala prin Piața Unirii, care este deja extrem de aglomerată.

Podul Ciurel s-a inaugurat pe 19 septembrie 2020. A doua zi a cunoscut deja primul său blocaj rutier.

VIDEO: