PNRR-ul României a primit avizul Consiliului UE, iar prima tranşă din totalul de 29,2 de miliarde de euro ar putea ajunge în ţara noastră în luna decembrie.
Printre investiţiile strategice pe care România și le-a asumat se numără și mai bine de 400 de kilometri noi de autostradă, însă una dintre problemele îmtâmpinate în atingerea acestui obiectiv îl reoprezintă deficitul de forţă de muncă din domeniul construcțiilor.
Patronatele din acest sector susţin că este nevoie de peste 100.000 de muncitori pentru a acoperi creşterea cu 14,5% a volumului de lucrări anunțată în aprilie de INS. Odată cu finanțările aprobate în cadrul PNRR se vor creea premisele unei nevoi tot mai mari de forță de muncă.
O soluție la care apelează companiile din domeniul construcțiilor din ce în ce mai mult o reprezintă recrutarea de muncitori care provind diun țările asiatice, porin intermediul firmelor specializate în recrutare.
La mare căutare sunt muncitorii cu experiență în Orientul Mijlociu în domeniul lucrărilor de infrastructură, unde au fost mai tot timpul numeroase proiecte.
„În prima jumătate a lunii noiembrie vom avea o campanie de recrutare în Sri Lanka pentru 78 de muncitori din două categorii – infrastructură, unde căutăm operatori utilaje, lucrători la asfalt şi montatori şi construcţii civile – în principal zidari şi dulgheri. Procesul de recrutare debutează cu trei zile de probe practice relevante pentru fiecare activitate în parte, astfel încât, la final, să avem siguranţa că cei selectaţi vor putea livra la standardele dorite de compania de construcţii care-i angajează. De data aceasta reprezentanţii angajatorului ne vor însoţi în Sri Lanka pentru a conduce direct testele practice. În cazul în care nu este posibil acest lucru, există varianta ca aceştia să urmărească online imagini din timpul testărilor”, a explicat Romulus Badea, Partener la Soter & Partners, citat de Adevărul.ro.
În cazul muncitorilor din Asia, contractele de muncă se încheie pe o durată de minimum doi ani, iar compania de recrutare se ocupă şi de partea birocratică a acestui proces. Din cauza numărului mare de solicitări care au venit în ultima perioadă, eliberarea vizelor, a permiselor de muncă şi tuturor documentelor necesare poate dura și până la 120 de zile.
Spre deosebire de acum cinci ani, când numărul de avize de muncă emis de autorităţi pentru muncitorii străini a fost de 5.500, deficitul de forţă de muncă tot mai mare din România a determinat ca, în luna august a acestui an, din cauza creşterii cererii de pe piaţă, numărul avizelor acordate muncitorilor străini să ajungă la aproximativ 50.000.
În condiţiile în care muncitorii români sunt atraşi de salariile mult mai mari acordate de angajatorii din Vestul Europei, proiectele de infrastructură sunt în situaţia de a fi blocate din lipsa forţei de muncă, un exemplu recent fiind tronsonul de autostradă Sibiu-Piteşti.
Cei 434 km de autostradă incluşi în PNRR au ca termen limită de realizare 2026, bugetul total pe sectorul de transport fiind de 7.62 miliarde de euro.