Când vorbim despre bateriile
maşinilor electrice, majoritatea oamenilor se gândesc automat
la banalele baterii de sub capotele maşinilor normale, care,
după ce se uzează, sunt aruncate la gunoi de către cei
iresponsabili, aşa încât lichidul din ele se scurge în
pământ, contribuind la poluarea chimică a solului.
Însă realitatea stă cu totul altfel. În primul rând,
pachetele de baterii litiu-ion care echipează actualele
maşini electrice sunt concepute să fie rezistente la şocuri şi la
uzură. În al doiea rând, mulţi producători auto au în
program şi reciclarea bateriilor după casarea maşinilor
electrice.
În al treilea rând, bateriile maşinilor electrice au o durată de
viaţă mult mai mare decât se credea. Specialiştii de la General
Motors şi Nissan estimează că bateriile modelelor
Chevrolet Volt, respectiv
Nissan Leaf mai au o durată de viaţă de circa 70% după
10 ani de utilizare intensă! Prin urmare, inginerii caută
modalităţi cât mai eficiente pentru utilizarea lor în alte
aplicaţii ulterior casării maşinilor.
Specialiştii GM împreună cu firma ABB Group au pus la punct un
sistem-prototip care utilizează bateriile uzate ale lui Chevrolet
Volt. Este vorba de un sistem care să preia rolul de
generator de curent electric în caz de urgenţă – la o
cădere de curent, de exemplu, un astfel de sistem compus din 33 de
baterii de Chevrolet Volt împreună cu un inverter conceput de ABB
Group poate asigura necesarul de curent electric pentru 50 de
gospodării timp de 4 ore. În plus, bateriile pot fi din nou
reîncărcate utilizând tehnologii verzi, cum ar fi panouri solare
sau mini-centrale eoliene.
Conform inginerilor GM şi Nissan, bateriile maşinilor electrice
au fost concepute din start pentru a fi foarte rezistente în timp,
aşa încât, ulterior utilizării acestora în maşinile electrice,
ele pot fi foarte uşor integrate în sisteme staţionare,
care pot fi utilizate în alimentarea cu energie electrică a
locuinţelor.
Cei de la Tesla susţin că au reuşit să creeze, împreună
cu partenerul european Umicore, un sistem de reciclare apropiat de
100% a materialelor unei baterii electrice, prin aceasta
reducând drastic emisiile de CO2 necesare construirii noilor
baterii. În plus, există deja câteva companii care dezvoltă
tehnologii de preluare şi reciclare a bateriilor producătorilor
auto care nu au investit în acest sens.
Prin urmare, viitorul maşinilor electrice sună din ce în ce mai
optimist din punct de vedere al poluării apropiate de zero, cel
puţin în privinţa „vieţii post-auto” a bateriilor electrice.
Din fericire, tehnologia maşinilor electrice avansează mult
mai rapid decât a făcut-o până acum tehnologia maşinilor
convenţionale, depdendente de petrol.