Pierderi uriașe pentru industria auto din România din cauza amânării aderării în Schengen
România a ratat șansa istorică de a intra în Schengen, iar industria auto din țara noastră are de suferit din această cauză. Evident însă, nu numai constructorii auto prezenți în România pierd din punct de vedere financiar din această cauză, ci și Vestul.
Potrivit ZF, pe baza datelor puse la dispoziție de ACAROM, peste 180.000 de euro pe zi pierd în medie pe zi cele două uzine auto ale Dacia și Ford din România. Aceste pierderi financiare sunt cauzate de timpul pierdut în vamă, timp mort care ar fi dispărut odată cu aderarea României la Spațiul Schengen.
România este o bază de furnizori și componente pentru Vest, în timp ce țara noastră importă o serie de componente care sunt asamblate la Mioveni și Craiova. Timpul pierdut în vamă se transformă în pierderi de ordin financiar. Potrivit calculelor, pierderile ajung la 200 de euro pentru fiecare camion în parte. În condițiile în care numai în cazul unei uzine fluxul ajunge la aproximativ 600 de camioane în fiecare zi, pierderile financiare ajung la o cifră uriașă.
În mod uzual, un camion ajunge să stea între una și șase ore în vama către Ungaria. Lucrurile se dovedesc însă a fi mult mai dificile în weekend, atunci când camioanele petrec la frontieră chiar și 24 – 36 de ore. La vama dintre România și Bulgaria lucrurile sunt însă mult mai dificile, timpii de așteptare fiind dubli.
România nu reușește să atragă investiții
În comparație cu vecinii ei, România nu se descurcă prea bine nici atunci când vine vorba despre atragerea investițiilor străine, iar pentru asta este de vină tot Spațiul Schengen. Ungaria a aderat la Schengen încă din 2007, după numai trei ani de la aderarea în Uniunea Europeană. Iar asta se vede concret atunci când vorbim despre investițiile atrase de cele două țări. Câți investitori străini a atras Ungaria în ultimii ani și câți România?! Iar motivul este unul cât se poate de simplu, Ungaria fiind mult mai competitivă decât România.