Pe fondul crizei economice globale, industria auto suferă din plin, iar rezultatele financiare nu sunt deloc îmbucurătoare.
Doar Volkswagen face notă discordantă, anunţând, pe primul semestru, un profit aproape incredibil, de jumătate de miliard de euro. Este adevărat, vorbim de o scădere drastică a profitului, care a fost de 2,6 miliarde în 2008… dar măcar germanii "au cu ce". Spre deosebire de alţi constructori generalişti.
Renault anunţă o pierdere de, atenţie, 2,7 miliarde de euro în prima jumătate a lui 2009, în condiţiile în care, în primele 6 luni ale lui 2008, se lăuda cu un profit de 1,8 miliarde euro. Situaţia este cauzată, în primul rând, de rezultatele slabe ale Nissan (pierderi de 1,2 miliarde euro), AB Volvo (196 milioane euro) şi AvtoVAZ (182 milioane euro). Interesant, francezii nu pomenesc nimic de situaţia Dacia, ale cărei vânzări foarte bune reprezintă un colac de salvare pentru Renault.
Alţi francezi care nu o duc deloc bine sunt Peugeot şi Citroen, grupul PSA anunţând pierderi de aproape 1 miliard de euro în prima jumătate a lui 2009. Anul trecut, PSA înregistra un profit de 0,7 miliarde euro în primele 6 luni, însă acum previziunile pentru finalul lui 2009 sunt sumbre: oficialii se aşteaptă la aproape 2 miliarde de euro pierderi. O situaţie foarte grea pentru guvernul francez, care a pompat deja în industria auto din hexagon 3 miliarde de euro.
Dacă VW se bucură, nu înseamnă că alte companii germane stau la fel de bine. Colosul Daimler-Mercedes anunţă pierderi pe măsura renumelui: 2,34 miliarde de euro în primele 6 luni ale lui 2009. Este adevărat, o mare parte din vină o poartă diviziile de vehicule grele, mult mai puternic afectate de criză decât domeniul autoturismelor. Nu este de neglijat nici faptul că renunţarea la Chrysler a mai costat Daimler încă aproape 400 milioane euro.
În curând, şi alte rezultate financiare ale marilor companii auto – dar ne aşteptăm deja la pierderi de alte miliarde de euro.