Piața auto a crescut și 2019. România este cimitirul Europei
Piața auto din România a crescut și în 2019, acesta fiind al șaptelea an de creștere consecutivă. Evolutia pozitivă a început în anul 2014, după ce în 2013 s‐a înregistrat cel mai mic număr de autovehicule nou înmatriculate (noi și rulate) de după debutuol crizei din 2008 – circa 280.000 unităţi.
Piaţa auto a avut o evoluţie constantă anul trecut, fiind înmatriculate 606.163 autoturisme, cu 0,3% mai multe decât în 2018, în condiţiile în care vânzările de maşini noi au crescut cu 23,4%, iar cele de maşini rulate s-au redus cu 6,1%, arată o analiză a Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Totuşi, din punct de vedere numeric, înmatriculările de maşini second-hand depăşesc 444.000 unităţi, în timp ce înmatriculările de mașini noi se cifrează la 161.562 unităţi.
În ceea ce priveşte vechimea parcului auto, vârsta medie a autoturismelor achiziţionate anul trecut a fost de 8,3 ani, faţă de 9 ani în 2018. La maşinile second-hand, vârsta medie a scăzut uşor, la 11,2 ani.
Un factor pozitiv asupra mediului este că 35% din totalul înmatriculărilor din 2 019 (noi+rulate), respectiv 212.840 unităţi, au avut norma de poluare Euro 6 sau au fost electrice și plug-in hybrid. Pe de altă parte, a intrat în parcul naţional un număr de peste 225.000 de autoturisme a căror vârsta a fost de cel puţin 12 ani.
Segmentul autoturismelor “verzi” a continuat trendul ascendent din ultimii cinci ani, vânzările de maşini electrice crescând de 2,5 ori anul trecut, la 1.506 unităţi, iar cele de hibride cu 80%.
În aceste condiții, parcul auto național a crescut cu 6,9% la circa 8 milioane de mașini (autoturisme și vehicule comerciale). În afară de noile mașini înmatriculate, parcaul național a înregistrat și o ieșire de 132.000 de mașini, dintre care 95.000 au fost casate sau dezmembrate.
Într-o notă mai puțin optimistă, trebuie spus că un sfert dintre mașinile rulate înmatriculate în 2019 aveau o vechime mai mare de 16 ani. Luând în considerare și parcul auto existent la finalul anului 2019, observăm că aproape jumătate din parcul auto existent (circa 3,4 milioane de mașini) este format din mașini vechi și foarte vechi. În același timp, numărul mașinilor cu vechime mai mică de cinci ani reprezintă mai puțin de 10% din totalul mașinilor care rulează în România.
La fel de interesantă este creșterea numărului de mașini cu motoare diesel, în special spre finalul anului. Cauza o constituie un import masiv de mașini diesel la mâna a doua (76,3% dintre mașinile rulate importate au fost diesel) în condițiile în care cererea pentru aceste motorizări a scăzut dramatic în vestul Europei. Cu alte cuvinte, mașinile de care încearcă să scape vesticii după scandalul Dieselgate și interzicerea circulației în unele orașe au ajuns în România. Asta după ce cotațiile acestora s-au prăbușit în țările de origine.