Peter Solberg
ProMotor: De cînd eşti pasionat de maşini şi motoare?
Peter Solberg: Este o tradiţie moştenită de la părinţii mei, care, din 1982, au fost implicaţi în sporturile cu motor. Am început asamblînd motoare, stadiu în care am învăţat foarte multe despre modul cum funcţionează o maşină. M-a ajutat enorm acest proces de cunoaştere, pe care l-am parcurs pas cu pas.
ProMotor: De ce te-ai despărţit de Ford?
Solberg: E o poveste lungă, nu are rost să dau detalii. Dacă sînteţi interesaţi într-adevăr de divorţul Solberg-Ford, am explicat totul în cartea mea. Acum contează doar că mă înţeleg foarte bine cu Subaru şi că nu ne vom înceta activitatea împreună prea curînd. Mai avem de adjudecat cîteva titluri (rîde).
Solberg: I-am folosit pentru a rambursa datoriile strînse în timpul achiziţionării primei mele maşini de raliu, în Norvegia. Au fost destul de mulţi şi pe toţi i-am folosit în acest scop.
ProMotor: Ce buget are alocat echipa ta pentru un sezon competiţional?
Solberg: Sînt foarte mulţi bani, dar avem o echipă de promovare fantastică. Recuperăm bine (rîde).
ProMotor: Cînd va redeveni Subaru o ameninţare pentru celelalte echipe?
Solberg: Cred că o dată cu faza din Grecia, le-am redemonstrat oamenilor forma care ne-a consacrat cu ani în urmă. Sperăm că data viitoare ne vom opri, la final, cu cîteva poziţii mai sus, adică pe primul loc.
ProMotor: Ce ai în comun cu Loeb şi Gronholm şi ce vă departajează?
Solberg: I-am bătut de foarte multe ori, am avut fiecare probleme cu maşinile, cred şi sper că sînt mai bun decît ei.
ProMotor: Crezi că maşina ta ar trebui îmbunătăţită?
Solberg: Dacă nu ar trebui, aş fi fost pe primul loc, bineînţeles (rîde). Se operează în present modificări în toate privinţele şi sînt sigur că mecanicii le vor da de capăt; apoi, fireşte, vom cîştiga mai multe curse. Sînt nişte hibe actuale, dar ei ştiu mai bine decît mine ce este de rectificat. Doar ei sînt artizanii maşinii, nu?
ProMotor: Ai testat noua Impreza de serie?
Solberg: Da, este fantastică. O maşină foarte bună pentru cei care o aşteaptă.
ProMotor: Cît costă reparaţiile maşinii tale după un singur stagiu?
Solberg: Habar nu am şi, să fiu sincer pînă la capăt, nu mă interesează. Dacă o am gata de întrecere, în stare perfectă, sînt foarte mulţumit.
Solberg: Da, sînt căsătorit şi am un fiu în vîrstă de cinci ani.
ProMotor: Ai timp de petrecut cu ei?
Solberg: Din păcate, nu. Sînt plecat cu echipa în jur de 260 de zile pe an, ceea ce mă determină să profit de clipele de răgaz la maximum, atunci cînd mă aflu în preajma lor.
ProMotor: Va deveni fiul tău noul Solberg?
Solberg: Poate, vom vedea (rîde). Nu vreau să-I impun nimic, e liber să decidă pentru sine. Chiar dacă are doar cinci ani (rîde). Este foarte pasionat în special de motociclism. De fapt, este extaziat de orice are motor.
ProMotor: Crezi că România poate intra în circuitul WRC?
Solberg: Nu am văzut România, dar toată lumea mi-a spus că sînt condiţii de organizare, deci cred că în scurt timp voi vizita această ţară, cel puţin cu acest prilej. E mult de muncă, dar e un loc foarte frumos şi merită exploatat acest sport.
ProMotor: Deţii o şcoală de raliu?
Solberg: Nu, am un driver pe care-l pregătesc şi în care cred foarte mult.
ProMotor: Cum este meseria de pilot?
Solberg: E ceea ce mi-am dorit de cînd eram mic. Este viaţa mea. Călătoreşti mult, sînt clipe memorabile prin care treci alături de echipă, participi la promoţii, cîştigi, pierzi, trăieşti experienţe unice. Doza de pasiune alternează cu momentele extatice în care cîştigi, iar presiunea psihică se risipeşte la petrecerile noastre. Nu aş renunţa niciodată şi pentru nimic în lume.
ProMotor: Este adevărat că-ţi trebuie un dram de nebunie pentru a face aşa ceva? Intri în curbe cu viteze “abominabile”?
Solberg: Nu este vorba neapărat despre viteza din curbă, ci despre suprafaţa care te aşteaptă în acea curbă. Poate fi udă, prăfuită sau cu pietriş. Deci da, îţi trebuie o oarecare doză de nebunie pentru a înfrunta imprevizibilul cu o viteză mare. Rişti imens dacă vrei să cîştigi. Într-un punct, limitele tale şi ale maşinii trebuie să se sincronizeze.
ProMotor: Este tîrziu pentru un om matur să intre în competiţiile de raliu?
Solberg: Întîi de toate, trebuie să “alergi” într-o clasă inferioară, pregătitoare. Apoi, dacă demonstrezi că poţi, nu-ţi mai rămîne decît să ajungi la un acord cu o echipă potentă financiar. Eu am avut un CV impresionant şi am trimis casete demo.
Solberg: Nu, fiindcă nu mă interesează şi nici nu mă pasionează. Sînt îndrăgostit de sportul pe care-l practic în prezent şi nu am de gînd să mă reprofilez.
ProMotor: Care este circuitul tău preferat?
Solberg: Oricare. Orice circuit, orice suprafaţă, conduc fără probleme. Aş putea spune că favorit ar fi cel din Anglia, luînd în calcul victoriile repurtate acolo şi amintirile frumoase.
ProMotor: Dacă nu ai fi fost driver, ce meserie ţi-ai fi ales?
Solberg: Mecanic (rîde).
ProMotor: Ce hobby-uri ai?
Solberg: Da, raliul (rîde). Merg mult cu bicicleta, la pescuit şi, într-o vreme, eram fanul consolelor şi al jocurilor cu maşini, normal (rîde).