Peste jumătate dintre şoferii români nu se simt în siguranţă în trafic. Şoferii cu maşini puternice tind să adopte mai des un comportament agresiv la volan
Poliţia Română a lansat studiul care identifică atitudinile şi comportamentele care favorizează încălcarea regulilor de circulaţie de către şoferi. Studiul se numeşte „Atitudini sociale privind riscul în trafic 2018” şi este realizat la inţiativa Ursus Breweries.
Pe baza a patru valuri de studiu, primele trei realizate de către Poliţia Română în 2008, 2010 şi 2014, iar al patrulea realizat în 2018, a fost definită şi analiza comparativă care urmăreşte schimbarea principalilor parametri privind atitudinile şi siguranţa în trafic din ultimii 10 ani.
Cât de în siguranţă se simt şoferii în trafic
Studiul a relevat faptul că aproximativ 48% din persoanele chestionate se simt în siguranţă, iar 52% au declarat contrariul, nivel apropiat de media ultimilor 10 ani.
Legat de viteza în trafic, 69% dintre participanţii la acest studiu au declarat că respectă limita de viteză legală indiferent de viteza celorlalte maşini. La acest capitol, cu cât puterea motorului maşinii este mai mare, cu atât frecvenţa comportamentelor riscante de depăşire a limitei de viteză în trafic creşte.
Şoferii români aprobă montarea camerelor fixe pentru monitorizare
Întrebaţi despre utilitatea montării unor camere fixe de monitorizare pentru prevenirea accidentelor, majoritatea şoferilor români au răspuns pozitiv la adoptarea unei astfel de măsuri. Aceştia remarcă îndeosebi utilitatea montării acestora pe autostrăzi şi în afara localităţii, pe drumurile naţionale.
80% dintre şoferi spun că poartă centura de siguranţă
Majoritatea şoferilor români (80%) au declarat că, în cea mai mare parte a timpului, poartă centura de siguranţă pe toate segmentele de drum. Totuşi, o parte a şoferilor (13%) utilizează doar uneori sau foarte rar/niciodată centura de siguranţă atunci când conduc în localitate şi 5% când conduc în afara localităţii sau pe autostradă. Purtarea centurii de siguranţă este, prin urmare, o problemă mai ales în localităţi.
Cei care tind în cea mai mare măsură să evite purtatul centurii de siguranţă sunt bărbaţii, tinerii 18-25 ani, cei care deţin atestat de şofer profesionist şi şoferii care conduc un autoturism cu motor cu capacitate cilindrică mai mare.
În ultimii 10 ani proporţia şoferilor care nu poartă centură de siguranţă a scăzut, inclusiv în ceea ce priveşte condusul în localităţi, unde procentul de 34% de şoferi care purtau foarte rar/niciodată sau doar uneori centura de siguranţă în 2008 a scăzut la 13% în 2018.
Consumul de alcool la volan, în scădere la nivel declarativ
În acest domeniu se înregistrează o scădere semnificativă a incidenţei cazurilor de condus sub influenţa alcoolului, de la 29% în 2008 la 9% în 2018. Dintre cei care au declarat că au condus sub influenţa alcoolului, jumătate au invocat că principal motiv este parcurgerea unei distanţe mici cu maşina.
70% dintre şoferi, victime ale agresiunilor non-violente în trafic
Şoferii români declară că, în ultimele 6 luni, s-au regăsit mai degrabă în ipostaza victimei decât a agresorului. Astfel, aproximativ trei sferturi dintre şoferii chestionaţi (71%) au declarat că au fost victime ale agresiunilor în trafic sub forma flash-urilor/claxoanelor.
Bărbaţii, tinerii cu vârste până în 25 ani şi conducătorii unui autoturism cu o capacitate cilindrică de 2000 cm cubi sau mai mare sunt cei care declara că adoptă comportamente agresive.
Folosirea telefonului la volan, obişnuinţă pentru 42% dintre respondenţi
42% dintre soferii intervievaţi afirmă că au adoptat cel puţin unul dintre comportamente de risc tehnologic: vorbitul la telefon fără a folosi hands-free, trimiterea de SMS-uri, verificarea reţelelor sociale, ultilizarea aplicaţiilor, a GPS sau filmarea în timpul şofatului.
Studiul este realizat de către compania de cercetare sociologică Cult Market Research şi Poliţia Română, prin Institutul de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, cu sprijinul şi la iniţiativa Ursus Breweries