Falimentul ARO și închiderea uzinei de la Câmpulung-Muscel provoacă chiar și acum un sentiment de revoltă printre susținătorii industriei auto din România. Și pe undeva putem să le dăm dreptate: ARO 10 a fost primul SUV compact cu tracțiune integrală nepermanentă produs vreodată. Și asta se întâmpla cu peste 40 de ani în urmă.
Vânzările de modele crossover și SUV reprezintă un procent important din numărul total al autovehiculelor comercializate la nivel global. Și asta te face să te întrebi ce s-ar fi putut întâmpla cu ARO dacă această companie românească ar fi rezistat până în prezent. Probabil ar fi fost un jucător consacrat pe acest segment și un reper pentru industria auto. Dar pentru ca acest aspect să fie posibil ar fi fost nevoie de investiții serioase și aici povestea devine mult mai complicată.
Revenind la ARO 10 trebuie să știm că primele teste rutiere au început în anul 1975 și prezentarea oficială a acestui mic SUV produs la Câmpulung-Muscel a avut loc în anul 1979 la Expoziția Realizărilor Economiei Naționale. Modelul a intrat în producție în anul 1980 și pentru acea perioadă a avut parte de o serie de implementări tehnice remarcabile. În primul rând trebuie să reținem că modelul ARO 10 dispunea tracțiune integrală nepermanentă și șasiu cu suspensie cu patru roți independente plus și discuri de frână pentru puntea spate. Dacă ne amintim că această inovație tehnică a fost prezentată cu mare fast de VW și Ford după 1990 ne dăm seama că acest model produs în România chiar a fost un deschizător de drumuri în industria auto.
Prima serie ARO 10 a fost disponibilă cu motorizarea de 1289 cmc și 54 cp preluată de la Dacia 1300, iar după anul 1985 a fost introdus propulsorul de 1397 cmc și 64 cp folosit pentru Dacia 1410. SUV-ul a împrumutat mai multe componente de la Dacia pentru obținerea unor costuri mai reduse și după câțiva ani puntea spate cu roți independente a fost înlocuită cu o punte rigidă.
ARO 10 a fost exportat în primul rând în Europa de Est, dar modelul a ajuns și în America de Sud, Italia, Franţa sau Germania. La momentul când SUV-ul compact produs în România era oferit spre vânzare pe piață nu prea avea concurenți: spre exemplu Suzuki Vitara a fost lansat în 1988 și Lada Niva intrată în producție în anul 1978 avea specificații tehnice inferioare.
ARO 10 a fost produs cu numeroase variante de caroserie și după 1990 SUV-ul putea fi comandat cu un propulsor diesel de 1.9 litri. Ultima generație a fost fabricată în anul 1999 fiind bazată pe un șasiu utilizat și pentru ARO 24.
În clipul video vedem câteva variante ARO 10 și secvențe surprinse din uzina de la Câmpulung-Muscel: