Pe europenii cu maşini diesel îi așteaptă noi majorări de preţuri față de cei cu mașini pe benzină
Proprietarii de mașini diesel din Europa se îndreaptă spre noi majorări de preţuri la pompă comparativ cu cei care au vehicule pe benzină. Restricţiile asupra importurilor de motorină din Rusia, impuse după invazia din Ucraina, au subminat statutul motorinei ca alternativă ieftină la benzină. Astfel, se consemnează o amplificare a crizei costului vieţii în regiune, se arată într-o analiză realizată de Reuters.
În Europa există circa 140 de milioane de șoferi care folosesc automobile diesel. Dincolo de impactul direct pe care îl au asupra acestora, preţurile mari la motorină afectează întreaga economie şi inflaţia deoarece este carburantul preferat în industrie şi de către fermierii europeni.
Pe piața din România, prețurile la motorină şi la benzină au scăzut cu 5 bani pe litru. Este cea de-a patra ieftinire de la compensarea cu 50 de bani instituită de Guvern. Preţul benzinei a scăzut sub 8 lei pe litru. Astfel, prețurile reale pe care le plătiți la pompă sunt cu 50 de bani mai mici, adică 8,48 de lei pe litru la motorină și 7,84 lei pe litru la benzină.
Vânzările de mașini SH pe motorină au crescut cu 21%
Diferenţa de preţ între motorină şi benzină va ajunge la 25 de dolari per baril în trimestrul IV. O analiză realizată de Energy Aspects şi Wood Mackenzie arată o creștere de 12 dolari per baril comparativ cu trimestrul al doilea din 2022.
Aceasta problemă afectează în mod special Europa. Cota autoturismelor diesel pe piaţa europeană este de peste 40%. Comparativ, în SUA, cota de piață a automobilelor alimentate cu motorină este de 4,5%.
Analiştii avertizează că impactul deplin al invaziei ruseşti asupra pieţei energetice abia de-acum va începe să fie resimţit. La finele lunii mai, liderii UE au convenit să reducă importurile de petrol din Rusia cu 90% până la sfârșitul anului curent.
Sancţiunile introduse treptat înseamnă că toate livrările de ţiţei rusesc prin intermediul navelor vor fi interzise din decembrie. De asemenea, produsele rafinate ruseşti vor fi supuse embargoului două luni mai târziu.
Multe companii au încetat să mai cumpere combustibili ruseşti ori au căutat alternative la ţiţeiul Urals. Acestea sunt mai potrivite pentru producţia de benzină decât de motorină. Drept urmare, este de așteptat ca preţurile la benzină să mai scadă în trimestrul IV odată cu diminuarea cererii sezoniere.
Creşterea preţului la motorină ar putea accelera o tranziţie către mașinile pe benzină. Și asta, în condiţiile în care Europa încearcă să pună capăt vânzărilor de vehicule noi echipate cu motoare termice începând cu 2035.
De altfel, datele de pe piaţa second-hand arată că oamenii încearcă să vândă mai mult mașini diesel. Potrivit portalului Motorway, vânzările de mașini SH pe motorină au crescut cu 21%. Vânzările la cele alimentate cu benzină s-a înregistrat o creştere de 13 procente.